Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Etykietowanie emocji, bliskość relacyjna, ruminacja i refleksyjność a regulacja nastroju

Autor
Kucharska, Katarzyna
Promotor
Huflejt-Łukasik, Mirosława
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Celem niniejszej pracy było sprawdzenie potencjalnego występowania wpływu etykietowania emocji na skuteczną regulację nastroju ogólnego a także sprawdzenie potencjalnej zależności między występowaniem stanów ruminacyjnych lub posiadaniem bliskich osób, pomagających etykietować emocje a skuteczną regulacją nastroju ogólnego. W badaniu wzięło udział 312 osób, z czego do ostatecznej analizy włączono 183 osób, które dostarczyły kompletnych odpowiedzi. Dobór respondentów był celowy, a udział w badaniu dobrowolny i anonimowy. Narzędzie badawcze stanowił kwestionariusz ankiety, udostępnionej w formie online na portalu społecznościowym Facebook. Badanie miało charakter eksperymentu, respondentów przyporządkowano w sposób losowy do jednej z trzech grup – dwóch eksperymentalnych lub grupy kontrolnej. W pierwszej kolejności wszyscy uczestnicy wypełnili Skalę Ogólnego Nastroju oraz zostali poproszeni o przypomnienie sobie trudnej sytuacji. Następnie osoby z pierwszej grupy eksperymentalnej poproszono o nadanie etykiety doświadczanej emocji, a respondentów z drugiej grupy, o nadanie etykiety doświadczanej emocji wcielając się w bliską osobę. Osoby z grupy kontrolnej nie o nadawały etykiety. W kolejnej części badania wszyscy uczestnicy wypełnili Kwestionariusz ruminacji-refleksyjności oraz Skalę doświadczeń w bliskich związkach. Na końcu odpowiadali na pytania demograficzne zawarte w metryczce. Analiza wyników została przeprowadzona w oparciu o analizę wariancji z powtarzanymi pomiarami w schemacie mieszanym. Uzyskane wyniki nie potwierdziły postawionych hipotez. Nie zaobserwowano zależności między zmiennymi. Stwierdzono jedynie, że nasilenie ogólnego nastroju było istotnie statystycznie niższe w drugim pomiarze niż w pierwszym pomiarze bez względu na nadawanie etykiety emocji i bez względu na poziom refleksyjności lub unikania. Etykietowanie emocji oraz ich wpływ na regulację nastroju to nowe zagadnienia, które wymagają dalszych badań w celu zidentyfikowania czynników pośredniczących w procesach samoregulacyjnych.

Słowa kluczowe PL
etykietowanie emocji
ruminacja
regulacja nastroju
refleksyjność
bliskość relacyjna
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-07-05
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty