Licencja
Osobowość i autorytet nauczycieli geografii - wpływ na życie uczniów, obecnych studentów geografii
Abstrakt (PL)
W artykule przedstawiono kwestie osobowości i autorytetu nauczycieli geografii wiążąc je szerzej z wartością Osoby, a zatem z filozofią i pedagogiką personalistyczną (wychowaniem personalistycznym). Przywołano różne rodzaje autorytetu; zwrócono uwagę na znaczenie osobowości i autorytetu we współczesnym świecie, cechującym się relatywizmem oraz zamętem aksjologicznym dotyczącym wartości. Zaprezentowano wyniki badań przeprowadzonych wśród studentów Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych UW na temat "dobrego nauczyciela geografii" (jego wiedzy, umiejętności, postaw, jak też cech) – człowieka, który jest dla uczniów zarówno świadectwem, jak i przewodnikiem w dążeniu do rozwoju osobowego. Przywołano wypowiedzi studentów dowodzące, że osobowość ich nauczycieli geografii decydowała niejednokrotnie o wyborze przez nich, jako uczniów, dalszej ścieżki życiowej związanej ze studiowaniem geografii. Przytoczono ich wypowiedzi mówiące o tym, co decydowało o tym, że nauczyciele ci stawali się (byli) dla nich autorytetami. W podsumowaniu zwrócono uwagę na potrzebę i istotę budowania przez nauczycieli "przestrzeni serdecznego dialogu". Dzięki niej może dopiero dokonywać się osobowościowe wzrastanie i wielokierunkowy rozwój. W tym także ukierunkowany na dany aspekt wiedzy, m. in. geograficznej.
Abstrakt (EN)
Abstract: The article presents the issues of a geography teacher’s personality and authority connecting them with the value of a Person, therefore with personalistic philosophy and pedagogy. The author connoted various types of authority and highlighted the meaning of personality and authority in modern world characterized by relativism and axiological confusion regarding values. The author presented the results of a research among students of University of Warsaw’s Faculty of Geography and Regional Studies on the subject of “a good geography teacher” (his/her knowledge, abilities, attitude, but also qualities) – a person, who is both a role model and a guide on a path of personal development. The students’ declarations that it was often their teacher’s personality that influenced their decisions on studying geography further, as well their statements on what qualities were crucial for the teachers to become authority figures were referred to. In the summary, the author emphasized the need and essence of building the “space of cordial dialogue” by the teachers, as it encourages personal growth and multidisciplinary development, including specific knowledge-oriented development like geography.