Licencja
Przemiany obyczajowe a wychowanie dziewcząt w dwudziestoleciu międzywojennym
Abstrakt (PL)
Okres dwudziestolecia międzywojennego to czas wielu przemian społecznych, będących skutkiem napływających z krajów Europy Zachodniej i Ameryki nowych prądów. Zmiany te dotyczyły w pierwszej kolejności środowisk elitarnych, liberalnej wielkomiejskiej i wykształconej inteligencji, z czasem obejmując szersze kręgi społeczne docierając do pozostałych środowisk, także małomiasteczkowych, robotniczych i wiejskich. Pojawiające się nowe pola żeńskiej aktywności, dążenie do wykształcenia, a także chęć kontynuacji procesów emancypacyjnych zapoczątkowanych w XIX wieku miały ogromny wpływ na wychowanie i kształtowanie światopoglądu młodzieży. Artykuł poświęcony jest przemianom obyczajowym i tendencjom wychowawczym nastoletnich dziewcząt w latach dwudziestych i trzydziestych XX. Przybliża jak w nowej rzeczywistości dokonywało się przeobrażenie świadomości społecznej w postrzeganiu roli i pozycji kobiety w społeczeństwie. Jak obowiązujące od stuleci wzorce wychowawcze ulegały stopniowej weryfikacji i w jaki sposób wpływało to na kształtowanie pozycji społecznej i nowego wizerunku kobiet, a tym samym dziewcząt