Licencja
Art exhibitions as a tool of American Cultural Diplomacy Towards Poland, 1956-2016
Abstrakt (PL)
Dyplomacja kulturalna stanowi zaniedbane narzędzie dyplomacji publicznej, zarówno w teorii, jak i w praktyce. Stany Zjednocznone doskonale wykorzystały kulturę i sztukę w ramach propagandy podczas drugiej wojny światowej oraz zimnej wojny, jednak po jej zakończeniu obcięły dotacje na działania kulturalne za granicą. Dyplomacja kulturalna USA została zbadana w sferach muzyki oraz filmu, natomiast wykorzystanie sztuki jako narzędzia dyplomacji kulturalnej jest obszarem, który stanowi lukę badawaczą. W czasie, gdy dyplomacja kutluralna cieszy się coraz większym zainteresowaniem, zarówno badaczy, jak i praktyków, szczególnie istotna jest analiza dotychczasowych działań w tym zakresie, by odpowiednio zaplanować inicjatywy w przyszłości. Celem autorki było zbadanie w jaki sposób Stany Zjednoczone wykorzystały sztukę (w formie wystaw) jako narzędzie dyplomacji kulturalnej wobec Polski w latach 1956-2016 oraz próba wykrycia prawidłowości w procesie decyzyjnym zachodzącym przy organizacji tychże wystaw. Zakres badań obejmuje wszystkie wystawy sztuki amerykańskiej w Polsce oraz szczegółowo analizuje sześć z tych wystaw: Dwieście lat malarstwa amerykańskiego, (Muzeum Narodowe w Warszawie, 1976), Willem de Kooning & Robert Rauschenberg, (Muzeum Narodowe w Warszawie i Krakowie, 1978) oraz wystawa Lata 70-te: Nowe malarstwo amerykańskie, (galeria BWA w Toruniu, Muzeum Narodowe w Warszawie, 1980/81), Twarze Ameryki: Portrety z kolekcji Terra Foundation for American Art 1770-1940 (Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków, 2006), American Dream - Amerykański Sen, jako część projektu muzealnego zatytuowanego Ameryka, Ameryka… (Muzeum Narodowe w Krakowie, 2009) oraz Frank Stella i polskie synagogi, (Muzeum Historii Żydów Polskich, POLIN, Warszawa, 2016).
Abstrakt (EN)
Cultural diplomacy is a neglected tool of public diplomacy, both in theory as in practice. United States (US) have made great use of promoting its art abroad during the Cold War, but as soon as it ended funding for cultural activities was cut. American cultural diplomacy towards Europe has been analyzed quite throughly in the areas of film and music. The author decided to focus on art and art exhibition as tools of diplomacy, as it is a sphere not yet fully discovered. As cultural diplomacy is gaining on importance it is crucial to analyze the past activities in order to properly design the new, upcoming ones.This thesis’ aim was to analyze how the United States made use of art (in the form of art exhibitions) as a tool of cultural diplomacy towards Poland in the years 1956-2016 and to discover the patterns in American public diplomacy decision making process regarding cultural diplomacy in the form of art exhibitions. Thus, the author sought to find out what the US government had planned to achieve in Poland by organizing art exhibitions and also how were they received.Scope of the research encompasses all of the American art exhibitions in Poland. Detailed analysis is applied to six of the exhibitions: 200 years of American Painting (200 lat Malarstwa Amerykańskiego), Warsaw 1976; Willem de Kooning & Robert Rauschenberg, Warsaw and Cracow 1978; The 70’s: New American Painting (Lata Siedemdziesiąte: Nowe Malarstwo Amerykańskie), Toruń and Warsaw 1980/81; Faces of America. Portraits from the Collection of the Terra Foundation for American Art 1770–1940 (Twarze Ameryki: Portrety z kolekcji Terra Foundation for American Art 1770–1940), Cracow 2006; American Dream (Amerykański sen) - part of the “America, America…” museum project comprising six exhibitions, Cracow 2009; Frank Stella and the Synagogues of Historic Poland, Warsaw 2016.