Praca licencjacka
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Analiza wiedzy o cyberbezpieczeństwie i zagrożeniach w sieci. Studium przypadku pokolenia Z

Autor
Kluska, Jakub
Promotor
Kowalik, Krzysztof
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Poniższa praca poświęcona została analizie wiedzy o cyberbezpieczeństwie i zagrożeniach w sieci wśród przedstawicieli pokolenia Z. Wskazane zostały czynniki, które miały wpływ na występującą powszechnie cyfryzację, a także rozwój społeczeństwa informacyjnego. Dokonano przeglądu definicji cyberprzestrzeni czy cyberbezpieczeństwa, a także sklasyfikowano oraz scharakteryzowano pokolenie Z. Opisano najbardziej powszechnie występujące zagrożenia w sieci oraz wyjaśniono mechanizmy ich działania. Przyjęto hipotezę badawczą, według której poziom wiedzy na temat zagrożeń i praktyk związanych z cyberbezpieczeństwem oraz poszczególne elementy tej wiedzy mają istotny wpływ na zachowania dotyczące bezpieczeństwa w sieci wśród przedstawicieli Pokolenia Z. Głównym problemem badawczym niniejszej pracy było pytanie: Jaki jest poziom wiedzy o zagrożeniach w sieci wśród generacji Z? Na podstawie przeprowadzonych badań stwierdzono, że większość przedstawicieli tego pokolenia ma dobrą wiedzę o zagrożeniach, które można spotkać w Internecie. Dostrzeżono również pewne problemy związane z brakiem znajomości poszczególnych zagadnień związanych z cyberbezpieczeństwem, a niektóre dane wskazują, że konieczne jest ciągłe doskonalenie wiedzy o zagrożeniach, które można spotkać w sieci.

Abstrakt (EN)

The following dissertation is devoted to analyzing knowledge of cyber security and threats in the network among representatives of Generation Z. The factors that have influenced the widely occurring digitization, as well as the development of the information society, are indicated. Definitions of cyberspace or cyber security were reviewed, and Generation Z was classified and characterized. The most common cyber threats were described and their mechanisms explained. A research hypothesis was adopted, according to which the level of knowledge about cyber security threats and practices related to cyber security and the individual elements of this knowledge have a significant impact on online security behavior among representatives of Generation Z. The main research problem of this study was the question: what is the level of knowledge about online threats among Generation Z? Based on the survey, it was found that most representatives of this generation have a good knowledge of the threats that can be encountered on the Internet. It was also recognized that there are some problems related to the lack of knowledge of specific issues related to cyber security, and some data indicates, that it is necessary to continuously improve knowledge of the dangers that can be encountered online.

Słowa kluczowe PL
Internet
cyberprzestrzeń
społeczeństwo informacyjne
cyfryzacja
zagrożenia w sieci
cyberbezpieczeństwo
pokolenie Z
Inny tytuł
Analysis of knowledge about cybersecurity and online threats. A case study of generation Z
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-07-17
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty