Licencja
„Bycie drugim oznacza bycie pierwszym z tych, którzy przegrywają” – wizerunek kierowców Formuły 1 w kinematografii
Abstrakt (PL)
Formuła 1 stale zyskuje na popularności. Od czasu zmiany właścicieli praw komercyjnych w 2017 r. sport postrzegany dawniej jako elitarny i zamknięty stał się bardziej inkluzywny. F1 rozpoczęła swoją działalność promocyjną na platformach społecznościowych z wielkimi sukcesami, dzięki czemu otworzyła się na nowych fanów. Wraz z rosnącą popularnością pojawiło się większe zainteresowanie tym sportem w kulturze filmowej. Celem niniejszej pracy jest przeanalizowanie, w jaki sposób w dotychczasowym dorobku kinematograficznym przedstawiani są kierowcy ze świata Formuły 1 oraz czy zaprezentowany obraz jest spójny z rzeczywistością. W pierwszym rozdziale przytoczono historię Formuły 1 z wyróżnieniem zmian zachodzących na przestrzeni lat, istotnych dla zrozumienia zagadnienia. Opisano tematy ewolucji bezpieczeństwa, najbardziej kontrowersyjnych zdarzeń i najniebezpieczniejszych wypadków. Poruszono także kwestię historycznych rywalizacji, które zapisały się w annałach dyscypliny. Dalej przybliżono zasady funkcjonowania F1 zarówno w dziedzinie regulacji czysto sportowych, jak i sfery komercyjnej. W kolejnym rozdziale przedstawiono omawiane produkcje – filmy: McLaren (2017), Rush (2013), Senna (2010) oraz dwa wybrane odcinki z serialu Drive to Survive. Trzeci rozdział jest główną częścią analityczną pracy. Na początku opisano prawdziwe sylwetki omawianych postaci, następnie poddano analizie bohaterów produkcji. W miejscach, które tego wymagały, wyróżniono niespójności wykreowanego obrazu z rzeczywistością. W zakończeniu podsumowano przeprowadzoną analizę wizerunku kierowców w kinematografii. Obecnie zachodzące trendy i kierunek zmian w tym, jak są przedstawiani ludzie ze świata Formuły 1, opatrzono także komentarzem własnym.
Abstrakt (EN)
Formula One is constantly gaining in popularity. Since the change of commercial rights owners in 2017, the sport formerly seen as elite and reserved has become more inclusive. F1 has begun its promotional activities on social media platforms with great success, allowing it to open up to new fans. With its growing popularity there has been more interest in the sport in film culture. The purpose of this study is to analyze how the cinematographic output depicts drivers from the world of Formula One and whether the presented image is consistent with reality. The first chapter presents the history of Formula One, highlighting changes over the years that are relevant to understanding the issue. It describes the evolution of safety, the most controversial incidents and the most dangerous accidents. Historical rivalries that have gone down in the annals of the discipline are also mentioned. Further, the rules of F1 were introduced, both in the the field of purely sporting regulation, as well as the commercial sphere. In the next chapter the productions in question are presented - films: “McLaren” (2017), “Rush” (2013), “Senna” (2010) and two selected episodes from the series “Drive to Survive”. The third chapter is the main analytical part of the work. At first, the real profiles of the characters in question are described, followed by an analysis of the characters presented on the screen. In places that required it, inconsistencies of the created image with reality were highlighted. The conclusion summarizes the conducted analysis of the image of drivers in cinematography. The current trends and direction of change in how people from the world of Formula 1 are portrayed. They are also provided with a commentary.