Rola polityki Społecznej Odpowiedzialności Biznesu (CSR) w kształtowaniu wizerunku firm funkcjonujących w Polsce

Autor
Buglewicz, Ksenia
Promotor
Olędzki, Jerzy
Data publikacji
2014-11-28
Abstrakt (PL)

Rozprawa zawiera analizę zależności między realizowaniem założeń CSR a kształtowaniem wizerunku firm. Rozważania prowadzone są również w aspekcie kwestii znajomości zagadnienia społecznej odpowiedzialności biznesu w strukturach społecznych. Założeniem rozprawy jest ponadto wyjaśnienie, czy sytuacje kryzysowe stwarzające zagrożenie dla wizerunku oraz reputacji firmy są w stanie skłonić ją do podjęcia decyzji o wdrożeniu elementów CSR. Główne zagadnienie rozprawy stanowi kwestia współzależności między realizowaniem polityki CSR przez przedsiębiorstwa a kreowaniem ich wizerunku, również w odniesieniu do zaangażowania konsumentów i ich wpływu na decyzje biznesowe przedsiębiorców. W rozprawie pokazany został także sposób postrzegania CSR przez polskich przedsiębiorców. Czy jest to inicjatywa pełniąca rolę działania dodatkowego dla działalności komercyjnej, czy jest wobec niej równorzędna, czy może jest postrzegana tylko w aspekcie filantropijnym lub promocyjnym, bądź traktowana jako instrument naprawczy mający poprawić wizerunek przedsiębiorstwa. Analizie również przyświecała za cel chęć sprawdzenia, czy CSR zdążył zapisać się w świadomości polskiego społeczeństwa, jak również czy polityka CSR realizowana przez firmy może wpływać na wybory dokonywane przez konsumentów i przez przedstawicieli biznesu. W celu pogłębienia analizy podjętej w rozprawie problematyki przyjęto następujące założenia:  Przedsiębiorstwa utożsamiają CSR z narzędziem, które może okazać się skuteczną pomocą służącą budowaniu wizerunku.  Przekonanie przedsiębiorcy o pozytywnym nastawieniu konsumentów do działań odpowiedzialnych społecznie może doprowadzić do wdrożenia przez firmę elementów CSR z obawy przed negatywnymi konsekwencjami wizerunkowymi. Rozprawa umożliwiła również udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:  W jaki sposób organizacje promujące społecznie odpowiedzialne postępowanie wpływają na postawy firm unikających podjęcia decyzji dotyczących wdrożenia zasad CSR?  W jaki sposób firmy starają się zaprezentować zmiany w obrębie własnej strategii polegającej na wdrożeniu CSR?  Jak ważny jest fakt realizowania przez firmę założeń CSR z punktu widzenia konsumentów w kontekście dokonywanych przez nich wyborów zakupowych?  Czy w mediach internetowych pojawiają się komunikaty mające na celu promowanie odpowiedzialnych postaw wśród firm? Ukazane w pracy badania wskazały na skromną obecność CSR w działalności polskiego biznesu, a także trudności zarówno w realizowaniu założeń CSR, jak i raportowaniu podejmowanych działań. Na tej podstawie można sformułować propozycje rozwiązań służących doskonaleniu strategii CSR w polskich firmach, zainspirowania firm, które nie stosują zasad CSR, do jego wdrożenia poprzez ukazanie korzyści w ujęciu wieloaspektowym oraz wskazania priorytetów służących propagowaniu działań społecznie odpowiedzialnych zarówno wśród przedsiębiorstw, jak i społeczeństwa. Założenia badawcze rozprawy uwzględniały istnienie zależności między zaangażowaniem konsumentów we wspólne budowanie odpowiedzialnego rynku a możliwością skłonienia przedsiębiorców do podjęcia określonych działań, do zmiany w kierunku odpowiedzialności społecznej. Jest to bowiem zagadnienie wciąż znane zaledwie nielicznej grupie konsumentów oraz przedstawicieli biznesu. Pozytywnie natomiast rokuje fakt, że konsumentom zależy na egzekwowaniu od firm odpowiedzialnego postępowania, mimo że zagadnienie społecznej odpowiedzialności jest dla większości nowe. The dissertation is focused at the relations between the companies’ CSR policy and shaping their image. Also the recognition of CSR in social structures is included as one of the most important issues. One of the main goals of the dissertation was explaining whether crisis situations in companies which can be dangerous for their image, can make the firms decide to implement CSR elements. The main subject of the dissertation is the matter of relations between CSR activities and the image of a company, also in context of consumers’ awareness and how their decisions can influence companies’ business decisions. The dissertation presents how Polish entrepreneurs define and recognize CSR. Whether it is sort of a supplement for their commercial activity or equal to it or maybe treated only as a philanthropic or promotional tool, or rather as an instrument for image transformation. One of the aims of the analysis was to check whether CSR has already become recognized by Polish society and whether the CSR policy implemented by companies can have an impact on the decisions made by consumers and business representatives, as well. Certain assumptions were made to deepen the analysis:  Companies identify CSR as a tool which can be used for shaping their image.  Entrepreneurs who are convinced that consumers give high rating for corporate social responsibility can easier decide to implement CSR being afraid of negative image consequences if such decisions would not be taken. The dissertation was also used to answer following questions:  How organizations which promote CSR influence decisions of the companies which try to avoid corporate social responsibility activities?  How companies which decided to act according to CSR rules present this fact?  How important is CSR policy implemented by companies for customers considering their purchase choices?  Do internet services present articles in order to promote corporate social responsibility in the business environment? The results presented in the dissertation proved that CSR has not yet become a constant component of Polish business, as well as CSR reporting initiatives. This conclusion can be basis for building solutions aimed at improving CSR strategies of Polish companies and inspiring companies which have not yet implemented CSR to start thinking about it. Showing advantages of corporate social responsibility would be very helpful to encourage the companies and to convince the society how important it is. Research assumptions took into account the relation between consumers’ positive attitude towards CSR leading to common building responsible market and making this way companies start implementing CSR rules, as this issue is still very poorly recognized by both, consumers and business representatives. However, it is possible to be more optimistic about the fact that consumers become more aware of how important it is to make companies decide to transform their business policy into the new form including CSR priorities.

Słowa kluczowe PL
interesariusze
zrównoważony biznes
biznes społecznie odpowiedzialny
społeczna odpowiedzialność biznesu
CSR
Data obrony
2014-12-10
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty