Licencja
Improving the English-speaking skills of upper primary students by overcoming the fear of speaking
Abstrakt (PL)
Badanie poświęcone jest lękowi przed mówieniem w języku angielskim na lekcji, który wpływa na osiągnięcia edukacyjne uczniów na drugim etapie edukacyjnym. Celem badania jest określenie przyczyn tego lęku w celu dokonania analizy strategii nauczania pozwalających na jego przezwyciężenie i poprawę umiejętności mówienia uczniów. Badane są strategie przezwyciężania lęku przed mówieniem, takie jak budowanie motywacji uczniów i eliminowanie problemów spowodowanych przez język ojczysty, takich jak negatywny transfer języka ojczystego. Szczególna uwaga poświęcona jest płynności, rozumianej jako umiejętność swobodnego, naturalnego i nieprzerwanego posługiwania się językiem, obejmująca płynność mówienia, która umożliwia płynną i skuteczną komunikację. Wielu uczniów na drugim etapie edukacyjnym doświadcza strachu przed mówieniem po angielsku z powodu nieśmiałości, obawy przed popełnieniem błędu i braku motywacji do angażowania się w zadania ustne podczas lekcji. To badanie pomaga zidentyfikować sposoby, w jakie nauczyciele mogą wspierać swoich uczniów w pokonywaniu barier i doskonaleniu umiejętności mówienia, w szczególności płynności. Grupy badawcze składały się z uczniów czwartej klasy (dziewięcio-/dziesięciolatków) i ósmej klasy (czternasto-/piętnastolatków) szkoły podstawowej. Wybrano akurat tę grupę wiekową, ponieważ istnieje zauważalna różnica między uczniami klas czwartych i ósmych. Uczniowie młodszych klas są w stanie lepiej odtworzyć wymowę nowo poznanych słów w języku obcym, co może pomóc w mówieniu. Z kolei uczniowie klas ósmych znajdują się na wyższym etapie rozwoju społecznego i szkolnego i są już w pełni zdolni do myślenia abstrakcyjnego. Rozwinięte myślenie abstrakcyjne ułatwia posługiwanie się językiem angielskim, gdyż pozwala m.in. na lepsze rozumienie i stosowanie złożonych reguł gramatycznych. W badaniu wzięło udział stu dwunastu uczniów, którzy wypełnili kwestionariusze i wzięli udział w ustnym teście wstępnym i teście końcowym.
Abstrakt (EN)
This study focuses on the fear of speaking English in class that affects the learning achievement of pupils in the second stage of education (Gosiewska-Turek, 2018). It investigates the causes of this fear in order to be able to analyse teaching strategies to overcome it to improve learner speaking skills. The strategies to overcome the fear of speaking, such as building motivation in students and eliminating problems generated by the mother tongue, such as negative transfer of mother language, are explored (Wei & Zhange, 2013). The specific focus is on fluency understood as the ability to use language freely, naturally and without interruption. It includes proficiency in speaking, writing, reading and listening comprehension, allowing fluent and effective communication. Many upper primary students experience fear of speaking out because of shyness, fear of making a mistake and not being motivated enough to engage in oral tasks during lessons (Es-Saikh, 2020). This study helps to identify ways in which teachers can support their students in overcoming their barriers to speaking and improving their speaking skills, especially fluency. The research questions are: 1. What impact do (a) building motivation in students, and (b) eliminating problems generated by the mother tongue, such as negative transfer of mother language, have on overcoming the fear of speaking in fourth-grade upper primary and eighth-grade upper primary students in the classroom? 2. What impact do (a) building motivation in students, and (b) eliminating problems generated by the mother tongue, such as negative transfer of mother language, have on English speaking fluency in fourth-grade upper primary and eighth-grade upper primary students in the classroom? The fluency refers to paying attention in the student's speech to the precision and accuracy of the choice of words, as well as the speed of speech and natural-sounding reactions, so that the conversation or speech sounds unorthodox. The research groups consisted of fourth (nine/ten-year-old) and eighth (fourteen/fifteen-year-old) grade primary school students. This age group was selected for investigation because there is a noticeable difference between fourth and eighth grade students, as students in younger grades are more capable of reproducing the pronunciation of newly learned words in a foreign language. Therefore, the ability of reproducing the pronunciation can help with speaking (Markowski, 2008). Learners in grade eight on the other hand, are at a higher stage of social and school development and can already think fully abstractly. Developed abstract thinking helps in speaking English because it makes it easier to understand and use complex grammatical rules to form correct sentences. This enables to better understand various expressions and idioms that do not always have a literal meaning. In addition, abstract thinking allows us to take a creative approach to solving language problems, which enhances our ability to communicate effectively in different situations (Aliyeva, 2020). The study starts with a questionnaire which will identify (a) how many learners are affected by this barrier to speaking English, (b) what specifically blocks the students from speaking and (c) what activities in the classroom provoke their fear of speaking. Several lessons were conducted using methods such as building motivation in students and eliminating problems generated by the mother tongue. Before the start of the lesson, all the students took a pre-test during which they orally answered a question related to topics close to them. In the last class there was a post-test with the same pupils speaking on the same topic as at pre-test. The results of pre-test and post-test were compared to assess factors that may influence speaking fluency and whether the participants were able to overcome that fear of speaking in English lessons as a result of the teaching intervention.