Praca doktorska
Ładowanie...
Miniatura
Licencja

CC-BYCC-BY - Uznanie autorstwa

Muzyka i piosenka popularna jako narzędzia opozycji politycznej w Polsce w latach 80. XX wieku.

Autor
Głuszak, Katarzyna Anna
Promotor
Zięba, Ryszard
Data publikacji
2014-10-03
Abstrakt (PL)

Temat Muzyka i piosenka popularna jako narzędzia opozycji politycznej w Polsce w latach 80. XX wieku został podjęty z uwagi na luki w literaturze przedmiotu dotyczącej tego okresu. Zagadnienie pozapolitycznych czynników sprawczych w kontekście ich oddziaływania na mechanizmy polityczne, jest wieloaspektowe i wymagające pogłębionej analizy i interpretacji, w celu całościowego przedstawienia działalności opozycji politycznej w Polsce w latach osiemdziesiątych dwudziestego wieku. Celem rozprawy jest wykazanie, że muzyka i piosenka popularna stanowiły narzędzia opozycji politycznej w latach osiemdziesiątych ubiegłego stulecia. Używano muzyki i piosenki popularnej w charakterze środków, instrumentów, metod i sposobów walki politycznej. W rozprawie zostały zanalizowane gatunki i rodzaje muzyki i piosenki, które sytuują się w kręgu kultury popularnej. Podjęto próbę definiowania ówczesnej opozycji politycznej i kręgów z nią sympatyzujących. Zbadano, jaki mechanizm funkcjonowania pozwalał muzyce i piosence popularnej uzyskać rolę kontestacyjną. Ten sam aspekt zanalizowano w kontekście muzyki liturgicznej. Analiza i interpretacja zarówno twórczości, jak i zdarzeń, na arenie społecznej i politycznej, wskazuje na kontestacyjną rolę muzyki i piosenki popularnej oraz, w szczególnych warunkach, pieśni liturgicznej, a także na kontestacyjną rolę piosenki kabaretowej i skeczy kabaretowych oraz na kontestacyjną rolę akcji ulicznych i happeningów. Praca ukierunkowana jest na opisanie faktów, dowodzących słuszności postawionej hipotezy. W tym celu wybrano jako metodę badawczą: krytyczną analizę źródeł, badanie dokumentów – nagrań audiowizualnych i fonograficznych, materiałów prasowych oraz druków zwartych stanowiących literaturę podmiotu, dokumentów archiwalnych. Druga metoda badawcza to krytyczna analiza i interpretacja utworów muzycznych i piosenek popularnych. Ponadto, źródłem są archiwalne nagrania wideo i na taśmach magnetofonowych, w niektórych przypadkach współcześnie wydane reedycje na płytach CD. Istotna jest rola wywiadów oraz analiza autobiografii i biografii twórców. Tłem jest analiza dotychczasowych badań i ustaleń naukowych, istniejących publikacji, prześledzenie stanu wiedzy na ten temat, kwerenda biblioteczna. W pracy zastosowanie znajdą ogólnologiczne metody indukcji i dedukcji. Metody badawcze wskazują na interdyscyplinarny charakter pracy. Analiza źródeł ma charakter politologiczny i kulturoznawczy zarazem. Stąd też kolejną zastosowaną metodą badawczą jest politologiczna analiza decyzyjna, ponieważ uważa się, iż politykę stanowią procesy jej tworzenia, czyli podejmowane decyzje i ich wprowadzanie w czyn. Istotę pracy stanowi wykazanie, że tworzenie, słuchanie, przekazywanie słowem, uczestniczenie w procesie powstawania i odbierania muzyki i piosenki popularnej, stanowiło decyzję polityczną i zyskiwało tym samym rangę narzędzia opozycji politycznej, z realnym wpływem na politykę. Sprzężenia zwrotne w obrębie środowiska wewnętrznego na terytorium Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, generowały w polityce nową jakość i wpływały na ewolucję systemu politycznego, w latach osiemdziesiątych postrzeganą – ze względu na dynamikę zdarzeń – jako rewolucję. Na procesy decyzyjne wpływ mają makrostruktury i mikrostruktury społeczne, a więc analiza tych środowisk pozwoliła na dostrzeżenie ich wpływu na strukturę organizacyjną państwa.

Abstrakt (EN)

Theme „Music and popular song as instruments of political opposition in Poland in the 1980's” has been taken up due to the fact that literature does not provide much information as far as this period is concerned . The issue of non-political causative factors in the context of their impact on the political mechanisms, is multifaceted and requires in-depth analysis and interpretation to the overall presentation of the activities of the political opposition in Poland in the 1980s. The aim of the thesis is to demonstrate that music and popular song have been the instruments of political opposition in the 1980s. Music and popular song have been used as means, tools, methods and instruments of political struggle. In the thesis were analyzed genres and types of music and songs that are situated in the circle of popular culture. An author attempted to define the then political opposition and her sympathetic circles. Author exlored the mechanism that allowed the operation of popular music and song to get the contestation role. The same aspect was analyzed in the context of liturgical music. The analysis and the interpretation of artistic (and literary) creations as well as the events in the arena of social and political life point at contestation role of music and popular song and, under specific conditions, liturgical songs, as well as contestation role of cabaret song and cabaret skits and contestation role of street actions and happenings. The thesis is aimed to describe the facts, proving the validity of a hypothesis. For this purpose, selected as a research method: a critical analysis of sources, the study documents - audiovisual and phonographic recordings, press materials and prints of entity literature, archival documents. The second test method is a critical analysis and interpretation of music and popular songs. In addition, sources are archival videos and audio tapes which in some cases are today released reissued on CD . Interviews and analysis of autobiographies and biographies play important role. The analysis of existing research and scientific findings, existing publications, trace the state of knowledge on the subject, the query library are the main background. Logical methods of induction and deduction shall be generally applied in the thesis. Research methods indicate the interdisciplinary nature of the work. Analysis of the sources is a political science and knowledge about culture at the same time. Hence, further testing method applied is the political analysis of decision-making, because it is believed that what makes politics are the processes of its creation, that is coming to a decision and realizing it.. The essence of the work is to demonstrate that creating, listening, communication of the word, to participate in the formation and perceiving music and popular song, was a political decision and has commanded the same rank tool of political opposition, the real influence on politics. Feedback within the internal environment in the territory of the Polish People's Republic, generate new quality policy and influence the evolution of the political system in the eighties perceived - due to the dynamics of the event - as a revolution. Decision-making processes are affected by microstructure and macrostructure of society, and thus analysis of these environm have allowed the perception of their impact on the organizational structure of the state.

Słowa kluczowe PL
piosenka popularna
muzyka popularna
PRL
kontestacja
opozycja polityczna
Inny tytuł
Music and popular song as instruments of political opposition in Poland in the 1980's
Data obrony
2014-10-15
Licencja otwartego dostępu
Uznanie autorstwa