Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Wykorzystywanie generatywnej sztucznej inteligencji w pracy w branży marketingowej

Autor
Dobek, Karolina
Promotor
Włoch, Renata
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Sztuczna inteligencja odgrywa coraz większą rolę w gospodarce. Dynamiczny rozwój w obszarze sztucznej inteligencji wpływa na zmianę zarówno rynku pracy jak i praktyk pracy. Szczególne znaczenie mają ogólnodostępne narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji, które znajdują zastosowanie w niemalże każdej dziedzinie życia i pracy. W rezultacie wprowadzenie generatywnej sztucznej inteligencji wpływa na funkcjonowanie firm i prowadzi do zmian w zapotrzebowaniu na różnego rodzaju profesje i kompetencje oraz potrzebę adaptacji do zmieniającej się sytuacji na rynku pracy. Niniejsza praca magisterska bada zjawisko wykorzystywania generatywnej sztucznej inteligencji przez pracowników branży reklamowej. Analizując kontekst gospodarki cyfrowej i transformacji cyfrowej, praca zgłębia wpływ technologii cyfrowych na ewolucję rynku pracy, odwołując się do koncepcji cyfrowego tayloryzmu i prognoz dotyczących przyszłości rynku pracy. W części teoretycznej omówiono również historię rozwoju sztucznej inteligencji, ze szczególnym uwzględnieniem generatywnej sztucznej inteligencji, a także różnorodne sposoby jej zastosowania w pracy i zagrożenia związane z jej wykorzystywaniem. Celem pracy jest zrozumienie, jak narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji wpływają na obowiązki, wymagane kompetencje oraz efektywność pracy. W tym celu zostało przeprowadzone badanie jakościowe z 10 osobami pracującymi w branży marketingowej. Pozwoliło to na zobrazowanie wpływu wykorzystywania generatywnej sztucznej inteligencji na praktyki pracy. Na podstawie przeprowadzonego badania zidentyfikowano zarówno szanse, jak i wyzwania związane z wykorzystywaniem generatywnej sztucznej inteligencji w praktyce oraz przeanalizowano jej potencjał w zakresie automatyzacji zadań a także potencjalne zagrożenia wynikające z jej rosnącego znaczenia na rynku pracy.

Abstrakt (EN)

Artificial intelligence is playing an increasingly significant role in the economy. The dynamic development of artificial intelligence is transforming both the labor market and work practices. Publicly available generative artificial intelligence tools are particularly important, finding applications in almost every aspect of life and work. As a result, the introduction of generative artificial intelligence is impacting how companies operate and leading to changes in the demand for various professions and skills, as well as the need to adapt to the evolving labor market. This thesis investigates the phenomenon of generative artificial intelligence utilization by employees in the advertising industry. Analyzing the context of the digital economy and digital transformation, the thesis explores the impact of digital technologies on the evolution of the labor market, referencing the concept of digital Taylorism and forecasts regarding the future of work. The theoretical section also discusses the history of artificial intelligence development, with a particular focus on generative artificial intelligence, as well as its diverse applications in the workplace and the risks associated with its use. The aim of this thesis is to understand how generative artificial intelligence tools influence job responsibilities, required skills, and work efficiency. To this end, qualitative research was conducted with 10 individuals working in the marketing industry. This allowed for the illustration of the impact of generative artificial intelligence usage on work practices. Based on the conducted research, both the opportunities and challenges associated with the practical use of generative artificial intelligence were identified. The research also analyzes its potential for task automation and the potential threats stemming from its growing importance in the labor market.

Słowa kluczowe PL
generatywna sztuczna inteligencja
przyszłość pracy
marketing
Inny tytuł
Using generative artificial intelligence in the marketing industry
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-12-20
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty