Licencja
Czy kompetencje cyfrowe pomagają zachować pracę w okresie pandemii COVID-19?
Abstrakt (PL)
W dobie rewolucji technologicznej i komunikacyjnej kompetencje cyfrowe uważane są za jeden z kluczowych zasobów pracowników, który decyduje o ich wydajności pracy. Wydaje się, że znaczenie tych kompetencji mogło być jeszcze większe w okresie pandemii COVID-19, gdyż w związku z restrykcjami w wielu przypadkach kontunuowanie pracy było możliwe jedynie w formie zdalnej. Na podstawie danych z badania ludności realizowanego w ramach Bilansu Kapitału Ludzkiego (BKL) w latach 2017-2020 oszacowaliśmy model probitowy odpływów z zatrudnienia, aby sprawdzić, czy posiadanie kompetencji cyfrowych sprzyjało utrzymaniu pracy przed pandemią oraz w jej trakcie. Wyniki wskazują na dodatni związek pomiędzy podstawowymi umiejętnościami cyfrowymi a prawdopodobieństwem kontynuowania pracy, który był nieco silniejszy w okresie pandemii COVID-19.
Abstrakt (EN)
In the era of the technological and communication revolution, digital competences are considered as one of the key resources of employees, which determine their productivity at work. The role of these competences could have been even greater during the COVID-19 pandemic, because in the period of restrictions in many cases it was possible to continue work only remotely. Based on the data from the population survey carried out as part of the Human Capital Survey (Bilans Kapitału Ludzkiego, BKL) in 2017-2020, we estimated the probit model of outflows from employment to check whether digital competences helped the employed individuals to continue their work before and during the pandemic. The results show a positive correlation of basic digital skills with the probability of remaining in employment, which was slightly higher during the COVID-19 pandemic.