Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Perception of acoustic cues to English word boundaries by Polish L2 learners of English

Autor
Ślósarczyk, Olga
Promotor
Mołczanow, Janina
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

W niniejszej pracy zbadano percepcję korelatów akustycznych granic międzywyrazowych występujących w języku angielskim, takich jak obecność lub brak aspiracji i glotalizacji, wśród polskich studentów języka angielskiego na różnych poziomach biegłości językowej. Dwudziestu dwóch polskich uczestników i pięciu amerykańskich rodzimych użytkowników języka angielskiego wykonało test wymuszonego wyboru, w którym wskazywali jedną z dwóch przedstawionych im opcji zgodnie z tym, co usłyszeli w nagraniu. Bodźce składały się z par potencjalnie niejednoznacznych fraz, które różniły się od siebie głównie obecnością lub brakiem aspiracji lub glotalizacji, na przykład chief’s tar i chief star. Oprócz fraz składających się z prawdziwych słów, bodźce zawierały również frazy z wymyślonych słów, np. gweel orch i gwee lorch, po to by móc wykluczyć wpływ częstotliwości i znajomości wyrazów na odpowiedzi uczestników. Eksperyment pozwolił na wyciągnięcie trzech głównych wniosków. Po pierwsze, polscy studenci na średniozaawansowanym jak i zaawansowanym poziomie biegłości języka angielskiego nie są w stanie wykorzystywać korelatów akustycznych granic międzywyrazowych obecnych w języku angielskim tak skutecznie jak rodzimi słuchacze. Po drugie, percepcja owych korelatów poprawia się wraz ze wzrostem biegłości językowej. Po trzecie, aspiracja, która może wskazywać granice wyrazów, jest trudniejsza do wykorzystania i przyswojenia niż glotalizacja pełniąca taką samą funkcję, co może wynikać z transferu strategii dzielenia mowy ciągłej z języka polskiego lub różnic nacechowania aspiracji i glotalizacji.

Abstrakt (EN)

The present study examines the perception of L2 acoustic-phonetic cues to word boundaries, such as the presence and absence of aspiration and glottalization among Polish students of English. Twenty two Polish participants at different proficiency levels and five American English native speakers performed a forced-choice identification task in which they listened to a phrase and indicated which one of the two options presented to them they heard. The stimuli consisted of pairs of potentially ambiguous phrases, which mainly differed from each other by the presence or absence of aspiration or glottalization, for example, chief’s tar and chief star. Beside phrases composed of real words the stimuli also included non-word phrases, e.g., gweel orch and gwee lorch, so that the word-frequency effect and the participant’s familiarity with words could be excluded from influencing the participants’ responses. The experiment allowed to establish three main findings. Firstly, Polish learners are not able to use L2 segmentation cues as efficiently as native listeners of English. Secondly, perception of L2 acoustic-phonetic cues to word boundaries improves along with the proficiency in English. Thirdly, aspiration as a segmentation cue is harder to exploit and to acquire than glottalization, which might be due to the L1 segmentation strategies transfer or differences in markedness of aspiration and glottalization.

Słowa kluczowe PL
korelaty akustyczne granic międzywyrazowych
aspiracja
glotalizacja
percepcja
polski
angielski
transfer
nacechowanie
Inny tytuł
Percepcja korelatów akustycznych granic międzywyrazowych w języku angielskim przez Polaków uczących się języka angielskiego
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-07-08
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty