Licencja
Teaching English through Children’s Literature: A Case Study
Abstrakt (PL)
Ta praca magisterska eksploruje wykorzystanie literatury dziecięcej jako narzędzia transformacyjnego w nauczaniu języka angielskiego jako obcego (EFL), skupiając się na jego wpływie na umiejętności językowe. Opiera się na teoriach Stephena Krashena o nauce języka, szczególnie na jego pięciu hipotezach. Badanie ma na celu zbadanie współdziałania tych hipotez i integracji literatury dziecięcej w salach lekcyjnych EFL dla skutecznego uczenia się języka. Badanie uwzględnia różnice indywidualne między uczniami, takie jak motywacja, poziomy lęku, zdolności i style poznawcze, oraz bada, w jaki sposób te czynniki oddziałują z wykorzystaniem literatury dziecięcej, aby zaspokoić zróżnicowane potrzeby, wzbogacając doświadczenia związane z nauką języka. Podkreślając kluczową rolę czytania w nauce języka, badanie eksploruje potencjał wykorzystania literatury dziecięcej jako strategii wspierającej umiejętności EFL, w tym zrozumienie czytanego tekstu, poszerzanie słownictwa i ogólna sprawność językowa. Przyjmując podejście empiryczne, badanie obejmuje uczniów o zróżnicowanych poziomach sprawności, angażując ich w czytanie literatury dziecięcej na różnych poziomach trudności. Poprzez skrupulatną analizę postępów uczniów i dokładne zbadanie ewoluujących umiejętności językowych, celem jest uświetnienie wkładu literatury dziecięcej w poprawę nauki języka. Ta praca magisterska przygląda się nauczaniu angielskiego za pomocą literatury dziecięcej, uwzględniając teorie Krashena, różnice indywidualne oraz transformacyjny wpływ czytania. Eksploracja ma na celu dostarczenie cennych spostrzeżeń na temat skuteczności tego podejścia w rozwijaniu sprawności językowej wśród uczniów EFL.
Abstrakt (EN)
This thesis explores the use of children's literature as a transformative tool in English as a Foreign Language (EFL) instruction, focusing on its impact on language skills. It draws on Stephen Krashen's language acquisition theories, particularly his five hypotheses. The study aims to investigate the interplay between these hypotheses and the integration of children's literature in EFL classrooms for effective language learning. The research acknowledges individual differences among learners, such as motivation, anxiety levels, aptitude, and cognitive styles, and explores how these factors interact with the use of children's literature to cater to diverse needs, enriching language learning experiences. Emphasizing the crucial role of reading in language acquisition, the study explores the potential of using children's literature as a strategy to enhance EFL skills, including reading comprehension, vocabulary expansion, and overall language proficiency. Taking an empirical approach, the study involves students with varying proficiency levels, engaging them in reading children's literature across different difficulty levels. Through a meticulous analysis of students' progress and a thorough examination of evolving language skills, the aim is to illuminate the contribution of children's literature to improved language learning. This thesis looks into teaching English through children's literature, incorporating Krashen's theories, considerations of individual differences, and the transformative impact of reading. The exploration aims to provide valuable insights into the effectiveness of this approach in fostering English language proficiency among EFL learners.