Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Społeczne konstrukty kobiecości i męskości: stereotypy płciowe w ocenie dzieci w wieku przedszkolnym

Autor
Kozłowska, Ewa
Promotor
Bieńko, Mariola
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Niniejsza praca stanowi próbę analizy stereotypów płciowych, ukazując ich teoretyczne podstawy, praktyczne aspekty funkcjonowania oraz konsekwencje dla jednostek i społeczeństwa. Stereotypy płciowe w kontekście społecznym i kulturowym wpływają na postrzeganie męskości i kobiecości. To uproszczone sądy przypisywane grupom, które wpływają na uogólnione postrzeganie indywidualnych cech członków tych grup. Analiza obejmuje historyczny rozwój pojęcia stereotypu oraz ich współczesne interpretacje w obszarze ról płciowych, podziału pracy i oczekiwań społecznych. Dodatkowo, uwzględnia współczesne debaty na temat płci kulturowej (gender), wskazując na ewolucję podejść do tożsamości płciowej. Praca ma charakter teoretyczno-badawczy. W przeprowadzonych wywiadach skupiono się na analizie postrzegania stereotypów płciowych wśród dziewczynek i chłopców w wieku przedszkolnym. Badanie objęło piętnaścioro dzieci i miało na celu określenie zakresu ich wiedzy na temat płci oraz różnic w postrzeganiu stereotypów ze względu na płeć. Wyniki wskazują na silne zakorzenienie stereotypów w świadomości dzieci w kontekście ról i codziennych czynności.

Abstrakt (EN)

This work is an attempt to analyze gender stereotypes, showing their theoretical basis, practical aspects of functioning and consequences for individuals and society. Gender stereotypes in social and cultural context affect the perception of masculinity and femininity. These are simplified judgments attributed to groups that affect the generalized perception of the individual characteristics of the members of these groups. The analysis includes the historical development of the concept of stereotypes and their contemporary interpretations in the area of gender roles, division of labour and social expectations. Additionally, it takes into account contemporary debates on cultural gender, pointing to the evolution of approaches to gender identity. The work has a theoretical and research character. The interviews focused on the analysis of the perception of gender stereotypes among girls and boys of preschool age. The study included fifteen children and aimed to determine the extent of their knowledge about gender and differences in the perception of gender stereotypes. The results indicate a strong entrenchment of stereotypes in the consciousness of children in the context of roles and daily activities.

Słowa kluczowe PL
stereotypy płciowe
dzieci
kobiecość
męskość
rola społeczna
Inny tytuł
Social constructs of femininity and masculinity: gender stereotypes in the assessment of preschool children
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-07-09
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty