Praca doktorska
Ładowanie...
Miniatura
Licencja

FairUseKorzystanie z tego materiału możliwe jest zgodnie z właściwymi przepisami o dozwolonym użytku lub o innych wyjątkach przewidzianych w przepisach prawa. Korzystanie w szerszym zakresie wymaga uzyskania zgody uprawnionego.

Kompetencja socjolingwistyczna w instytucjonalnej nauce języków obcych - redefinicje, wyzwania, narzędzia

Autor
Iwanowska, Anna
Promotor
Smuk, Maciej
Data publikacji
2022-11-29
Abstrakt (PL)

Celem dysertacji jest pogłębiona analiza zagadnień związanych z kompetencją socjolingwistyczną w instytucjonalnej nauce języków obcych, a w ujęciu szczegółowym sprawdzenie jaki jest zakres rozumienia pojęcia „kompetencja socjolingwistyczna” wśród osób uczących się oraz nauczycieli/lektorów, z puntu widzenia nauki języka obcego w warunkach instytucjonalnych. Rozważania dotyczą wieloznaczności terminu „kompetencja socjolingwistyczna”, zatem teorii przywoływanej w literaturze przedmiotu, której znajomość umożliwia wnikliwą analizę tematu, znaczeń – zarówno dosłownych jak i metaforycznych – jakie uczestnicy procesu nauczania/uczenia się języków obcych przypisują temu terminowi, a zwieńczone są próbą jego redefinicji. Refleksję pogłębia analiza dotycząca narzędzi stosowanych w glottodydaktyce, które umożliwiają, ułatwiają, a czasem wręcz warunkują sukces związany z budowaniem umiejętności w zakresie kompetencji socjolingwistycznej. W toku rozważań refleksji zostają również poddane wyzwania, jakie stanowi ten temat przed uczestnikami procesu dydaktycznego.

Abstrakt (EN)

The aim of the dissertation is an in-depth analysis of issues related to sociolinguistic competence in institutional foreign language learning, and in detail checking what is the scope of understanding the term “sociolinguistic competence” among learners and teachers, from the point of view of learning a foreign language in institutional conditions. The considerations will concern the ambiguity of the term “sociolinguistic competence”, i.e. the theory referred to the competence taken from the literature on the subject, meanings - both literal and metaphorical - that participants in the process of teaching / learning foreign languages ascribe to this term, and will be crowned with an attempt to redefine the term of “sociolinguistic competence”. The reflection will be deepened by the analysis of the tools used in glottodidactics, which enable, facilitate, and sometimes even condition the success related to building skills in the field of sociolinguistic competence. In the course of the considerations, the challenges posed by this topic for the participants of the didactic process will also be discussed.

Słowa kluczowe PL
nauczanie/uczenie się języka francuskiego
ESOKJ
glottodydaktyka
instytucjonalna nauka języków obcych
kompetencja socjolingwistyczna
Inny tytuł
Sociolinguistic competence in institutional language learning – redefinitions, challenges, tools
Data obrony
2022-11-10
Licencja otwartego dostępu
Dozwolony użytek