Licencja
„Emoticon” Wanjiku – komentatorka społecznej rzeczywistości i politycznych wydarzeń. Karykatura w Kenii
Abstrakt (PL)
Karykatura w Kenii i w Afryce ma już ugruntowaną pozycję i jest formą dialogu społecznego na tematy aktualne, ważne i bulwersujące. Zajmując się tematem karykatury kenijskiej w prasie, zainteresował mnie pewien detal, pojawiający się na rysunkach jednego z uznanych karykaturzystów podpisującego swoje prace GADO. Wspomniany detal to „emotikon”, pełniący rolę komentatorki (komentatora?) jego karykatur – Wanjiku, symboliką związany z tradycją. Jego rola jest zarazem opiniotwórcza: „przekazuje” oceny współczesnych wydarzeń życia społecznego i politycznego skierowane do Kenijczyków. Karykatura jest ważnym zjawiskiem społecznym, a także tekstem kultury i jako taki równie ciekawym obiektem badań, które mogą przybliżyć i pomóc w zrozumieniu afrykańskiej rzeczywistości.
Abstrakt (EN)
Caricature in Kenya and Africa has an established position and is a form of social dialogue on issues that are currently important and controversial. Studying Kenyan caricature in press, I became interested in a certain detail appearing in cartoons signed by caricaturist GADO: Wanjiku, a character playing the role of a commentator in GADO’s caricatures, symbolically linked to tradition. At the same time, it shapes peoples’ opinions by giving Kenyans an evaluation of current social and political events. Caricature is an important social phenomenon, as well as a text of culture and, as such, an equally interesting research subject, which can bring us closer to African reality and help us understand it.