Licencja
Spółka prawa handlowego jako współczesna forma prawna prowadzenia działalności żeglugowej w perspektywie prawnoporównawczej.
Abstrakt (PL)
Praca przedstawia w jaki sposób instytucja spółki handlowej wykorzystywana jest do prowadzenia działalności żeglugowej. Przedstawione są w niej procesy, które doprowadziły do wykształcenia się dominującej na rynku konstrukcji spółki jednostatkowej, która jest równocześnie spółką z ograniczoną odpowiedzialnością. Praca w ujęciu uniwersalnym dla większości systemów prawa omawia charakterystykę tego rodzaju spółki oraz przyczyny jej popularności wynikające zarówno z samej konstrukcji prawnej tej instytucji, jak również ze specyfiki rynku żeglugowego. W perspektywie prawnoporównawczej praca przedstawia blisko związaną ze spółką jednostatkową tematykę odpowiedzialności przebijającej oraz zastosowania jej w celu ochrony wierzycieli takiej spółki z wykorzystaniem instytucji prawa morskiego, jaką jest areszt statku, w oparciu o wykształcone w orzecznictwie angielskim i francuskim zasady dopuszczenia aresztu statku należącego do innej spółki jednostatkowej. Omówiona jest również instytucja zarządzania statkiem oraz najczęściej wykorzystywane wzorce umów służące nawiązaniu tego typu stosunków, umożliwiających spółce jednostatkowej praktyczne funkcjonowanie.
Abstrakt (EN)
The thesis outlines how the institution of the commercial company is used to conduct shipping activities. It presents the processes that led to the formation of the market-dominant construction of the one-ship company, which is also a limited liability company. In an approach that is universal for most legal systems, the work discusses the characteristics of this type of company and the reasons for its popularity arising both from the legal construction of this institution itself and from the specifics of the shipping market. In a comparative legal perspective, the thesis presents the doctrine of piercing the corporate veil, which is closely related to the one-ship company, and its application to protect the creditors of such a company using the maritime law institution of ship arrest, based on the principles developed in English and French jurisprudence for allowing the arrest of a ship belonging to another one-ship company. The institution of ship management is also discussed, as well as the most commonly used model contracts for establishing this type of legal relationship, which enables the one-ship company to function in practice.