Licencja
Koncepcje i rozwiązania ustroju samorządu miasta stołecznego Warszawy w latach 1990-2002
Abstrakt (PL)
Praca pt. Koncepcje i rozwiązania ustroju samorządu miasta stołecznego Warszawy w latach 1990-2002 składa się z sześciu rozdziałów:1.Kształtowanie ustroju warszawskiego samorządu terytorialnego od odzyskania niepodległości w 1918r. do wejścia w życie ustawy z dnia 15 marca 2002r. o ustroju m.st. Warszawy 2.Idee i proces tworzenia rozwiązań ustrojowych samorządu miasta stołecznego Warszawy w latach 1990-2002 3.Zadania i zakres działania samorządu miasta stołecznego Warszawy w propozycjach i aktach ustawodawczych w latach 1990-20024.Struktura i zakres działania organów miasta stołecznego Warszawy5.Struktura i kompetencje organów części składowych miasta stołecznego Warszawy6.Funkcjonalność rozwiązań w trzech ustawach „warszawskich”: ustrój jednostki samorządu terytorialnego, podział zadań i kompetencji oraz organizacja władzy samorządowejCelem pracy jest przedstawienie rozwiązań normujących ustrój i organizację samorządu terytorialnego w Warszawie na podstawie odrębnych aktów ustawowych przyjętych w latach 1990-2002,ich źródeł i przebiegu procesu legislacyjnego oraz przyczyn wprowadzenia ustroju nie występującego w innych miastach w Polsce. To również ukazanie: rozmaitych idei dotyczących kształtu ustroju i wielkości Warszawy, przesłanek przemawiających za wprowadzeniem innego ustroju niż obowiązujący w danym czasie, pomysłów usprawnienia struktury organów miejskich i różnych modeli podziału zakresu działania pomiędzy miastem, a jego częściami składowymi. Ponadto celem rozprawy jest zaprezentowanie koncepcji zawartych w projektach ustaw. Miały one istotny wpływ na ocenę rozwiązań znajdujących się w ustawach normujących ustrój warszawskiego samorządu terytorialnego, ale przede wszystkim ukazują dążenia do stworzenia sprawnie oraz efektywnie funkcjonującego miasta będącego organizmem wielkomiejskim o zróżnicowanej strukturze przestrzennej, społecznej i ekonomicznej. Poza tym świadczą o ścieraniu się dwóch zasadniczych wizji ustroju Warszawy: scentralizowanego (gmina podzielona na dzielnice) i zdecentralizowanego (związek dzielnic - gmin albo gmin warszawskich).Dodatkowo intencją jestopisanie procesu zmian w ustroju Warszawy, które polegały na przejściu od zdecentralizowanego ustroju do zcentralizowanego i związanych z tym następstw w pozycji i roli miasta oraz jego części składowych.Zakres pracy sprowadza się w pierwszej kolejności do ustroju Warszawy wyrażonego w tzw. ustawach „warszawskich” : ustawa o ustroju samorządu m.st. Warszawy z dnia 18 maja 1990 r., ustawa o ustroju m.st. Warszawy z dnia 25 marca 1994 r. i ustawa o ustroju m.st. Warszawy z dnia 15 marca 2002 r. Wybrany w ustawie model ustroju określał lub nadal to czyni: zakres działania i zadań miasta oraz jednostek wewnętrznego podziału Warszawy, struktury i kompetencje organów wykonawczych i stanowiących miasta oraz jego części składowych. Tym samym umożliwia określenie zasad organizacji i funkcjonowania warszawskiego samorządu terytorialnego na poziomach ogólnomiejskim i lokalnym. Ponadto daje sposobność do opisania i analizy rozwiązań świadczących o odrębności i specyfice ustroju Warszawy. W skład zakresu pracy wchodzą również idee i koncepcje ustrojowe zawarte w projektach ustaw, które dotyczyły wyeliminowania wadliwych rozwiązań i ulepszenia działania miasta w ramach zdecentralizowanego ustroju Warszawy albo zastąpienia go nowym ustrojem miasta (np. jedną gminą podzieloną na dzielnice).Dodatkowo projekty ustaw ułatwiają przedstawienie zalet i wad scentralizowanego oraz zdecentralizowanego ustroju Warszawy, a także trendów w procesie kształtowania ustroju warszawskiego samorządu terytorialnego. Oprócz tego pozwalają na dokonanie oceny rozwiązań zawartych w ustawach „warszawskich” i ich wpływ na funkcjonowanie miasta w obszarach np. podziału kompetencji i zdań, struktury organizacyjnej organów miejskich, liczby radnych, elementów dochodów miasta, składników mienia komunalnego lub pozycji ustrojowej części składowych miasta.
Abstrakt (EN)
The dissertation consists of six chapters :1. Shaping the Warsaw self-government system since restoring of the independence in 1918 to the law on the Warsaw system of 15 March 20022. The ideas and the process of creating solutions to self-government of the city of Warsaw in the years 1990-20023. Tasks and scope of work of the local government of the City of Warsaw in the proposals and legislative acts in the years 1990-20024. The structure and operation scope of the authorities of the City of Warsaw5. The structure and competences of the authorities of the Capital City's components6. Functionality of the solutions in three Warsaw acts: the system of a local government unit, the division of tasks and responsibilities and the organization of local government.The aim of this dissertation is to present solutions regulating the system and the organization of local government in Warsaw under separate legislative acts adopted in the years 1990-2002 , their origins and the course of the legislative process and the reasons for the introduction of a system not found in other cities in Poland. It also shows: different ideas about the shape of the Warsaw system and the size of the City, reasons to introduce a different system than the binding one at a given time and ideas to improve the structure of municipal bodies and different models of the division of activities between the City and its component parts. Moreover, the aim of this dissertation is to present the conceptions contained in the bills . They had a significant impact on the assessment of the solutions contained in the laws regulating the system of local government in Warsaw , but above all they show the desire to create an efficient and effective functioning of the Capital City which is an organism of diverse urban spatial structure, socially and economically. In addition, it reflects on clashing of the two main visions of the Warsaw system : centralized (municipality divided into districts ) and decentralized one (association of districts - municipalities or communes in Warsaw). In addition, the intention of this paper is to describe the process of change in the system of Warsaw, which included the transition from decentralized to a centralized system and the related consequences in the position and role of the City and its components.The scope of this dissertation comes down first to the system expressed in the so-called Warsaw acts: law on the Capital City local government system of 18 May 1990, the law on the Warsaw system of 25 March 1994 and of 15 March 2002. The system model passed in the act defined or still does : the scope of activities and tasks of the city and the city's internal division units , structures and powers of the executive bodies of the city and its components. Thus, to specify the rules for the organization and functioning of local government in Warsaw on city-wide and local levels. Additionally, it gives an opportunity to describe and analyze solutions proving the autonomy and specificity of the Warsaw system. The scope of this dissertation also covers the ideas and concepts of the city's system contained in the bills, which concerned the elimination of faulty solutions and improving the city's activities in a decentralized system of Warsaw or replacing it with a new one ( eg. a municipality divided into districts ). In addition, the bills make it easier to present the advantages and disadvantages of the centralized and decentralized system of Warsaw , as well as trends in the formation of the Warsaw local government system. In addition, it allows the assessment of the solutions contained in the Warsaw acts and their impact on the functioning of the city in areas such as division of competences and tasks, organizational structure of municipal bodies , number of councillors , elements of the city's income, components of municipal property or system position of the components of the city.