Organizational Commitment of Frontline Sales Managers in Public and Private Banks in India: A Comparative Study
Abstrakt (PL)
Obecny indyjski sektor bankowy charakteryzuje się wysoce konkurencyjnym otoczeniem uwzględnianie czynników, takich jak wysoka presja w pracy, słaba równowaga między życiem zawodowym i prywatnym oraz mniejsza satysfakcja z pracy. Doprowadziło to do obniżenia motywacji i zaangażowania pracowników wobec organizacji, a tym samym do wyższych wskaźników rotacji, co niekorzystnie wpływa na rentowność i produktywność sektora. W rezultacie banki w Indiach zaczęły kłaść coraz większy nacisk na koncepcję zaangażowania organizacyjnego, aby osiągnąć cele zawodowe i organizacyjne głównie poprzez dostosowanie misji i wizji organizacji do wizji poszczególnych pracowników. Niniejsze badanie koncentruje się na zrozumieniu koncepcji zaangażowania organizacji wśród pracowników sprzedaży i menedżerów w publicznych i prywatnych bankach Indii. W tym celu wykorzystano zarówno podejście ankietowe, jak i wywiady bezpośrednie. W badaniu wzięło udział 200 pracowników pierwszej linii sprzedaży, od których zebrano dane ilościowe na podstawie zamkniętego kwestionariusza. Z drugiej strony na potrzeby wywiadu wzięto pod uwagę opinie kierowników sprzedaży, od których zebrano dane jakościowe na podstawie zestawu pytań otwartych. Do analizy danych ilościowych zastosowano testy korelacji i regresji, natomiast dane jakościowe poddano analizie tematycznej. Analiza korelacji i regresji wskazała na znaczenie zaangażowania organizacji, jego poprzedników, a także zajęła się wpływem zaangażowania afektywnego, normatywnego i kontynuacji na menedżerów. Następnie, podczas analizy wpływu stresu w pracy na zaangażowanie organizacyjne, podkreślono strategie zwiększania zaangażowania organizacyjnego. Z drugiej strony dane z wywiadów pomogły zrozumieć pojęcie zaangażowania organizacyjnego, jego znaczenie, rodzaje zaangażowania organizacyjnego, czynniki wpływające na zaangażowanie organizacyjne. W związku z tym zalecono strategie lub praktyki zwiększające zaangażowanie organizacji.
Abstrakt (EN)
The present Indian banking sector is characterized by highly competitive environment on account of factors such as high work pressure, poor work life balance and lower job satisfaction. This has led to lower motivation and commitment among employees towards the organization, hence causing higher turnover rates which is affecting profitability and productivity of sector adversely. As a result, banks in India have started to lay increasing emphasis on the concept of organizational commitment in order to achieve professional ad organizational goals majorly by aligning the mission and vision of organization with that of individual employees. This study focuses on understanding the concept of organization commitment among sales employees and managers in public and private banks of India. In order to achieve this both survey and interview approaches were used. The survey included 200 front line sales employees from whom quantitative data was collected based on a close ended questionnaire. On the other hand for the purpose of interview 8 sales managers were considered from whom qualitative data was collected based on a set of open ended questions. Correlation and regression tests were applied in order to analyze the quantitative data, while the qualitative data was analyzed using thematic analysis. The correlation and regression analysis pointed out the importance of organization commitment, its antecedents, along with also addressing the impact of affective, normative and continuance commitment on managers. Further the strategies for increasing organizational commitment were highlighted while analyzing the impact of work stress on organizational commitment. The interview data on other hand helped to understand the term organizational commitment, its importance, types of organizational commitment, factors that affect organizational commitment. Consequently, the strategies or practices to increase organizational commitment were recommended.