Licencja
Wpływ organizacji społecznej na debatę publiczną w Polsce na przykładzie kampanii Fundacji WWF „Ekopatrioci” w latach 2019-2020
Abstrakt (PL)
Poniższa praca „Wpływ organizacji społecznej na debatę publiczną w Polsce na przykładzie kampanii Fundacji WWF „Ekopatrioci” prowadzonej w latach 2019-2020” po-dejmuje temat zmiany w podejściu do ekologii w dyskursie medialnym i politycznym w Pol-sce. Celem pracy jest zbadanie wpływu działań WWF na ten dyskurs na podstawie anali-zy programów głównych partii politycznych w Polsce, stworzonych przed wyborami parla-mentarnymi w 2015 (przed kampanią WWF) oraz 2019 roku (w trakcie kampanii) oraz na podstawie analizy publikacji medialnych w tym samym okresie. W pracy wykorzystano również publicznie dostępne informacje na temat działania WWF. Przeprowadzona analiza wykazała, że w latach 2014 – 2019 zainteresowanie tematy-ką ekologiczną i poziom wiedzy na jej temat znacząco wzrósł, zarówno jeśli chodzi o debatę medialną jak i polityczną. Zmienił się sam język oraz narracja tej debaty i wyraźnie widać w niej bezpośredni wpływ ekologów. Ważnym wnioskiem jest jednak to, że poziom tej zmiany jest bardzo zróżnicowany - im bliżej prawej strony sceny politycznej, zarówno jeśli chodzi o partie jak i o media, tym efekty ekologicznej edukacji WWF są mniej widoczne.
Abstrakt (EN)
The following paper, Influence of a social organisation on public debate in Poland on the example of the WWF Foundation's campaign Ekopatrioci conducted in 2019-2020, addresses the topic of changing attitudes towards ecology in media and political discourse in Poland. The aim of the study is to examine the impact of WWF's activities on this discourse based on an analysis of the programmes of the main political parties in Poland, created before the parliamentary elections in 2015 (before the WWF campaign) and 2019 (during the campaign), and based on an analysis of media publications during the same period. The paper also used publicly available information on WWF's activities. The analysis showed that between 2014 and 2019, the interest in and level of knowledge about environmental issues increased significantly, both in terms of the media and political debate. The very language and narrative of this debate has changed and the direct influence of environmentalists is clearly visible. An important finding, however, is that the level of this change varies greatly - the closer to the right of the political scene, both in terms of parties and the media, the less visible the effects of WWF's environmental education.