License
Odbiór książki dziecięcej tworzonej przy użyciu sztucznej inteligencji – badanie opinii rodziców
Abstract (PL)
Celem niniejszej pracy licencjackiej jest analiza zjawiska generowania literatury dziecięcej przez sztuczną inteligencję (SI) oraz ocena jej wpływu na współczesny rynek wydawniczy. w dobie dynamicznego rozwoju technologii, AI staje się narzędziem coraz częściej wykorzystywanym w różnych dziedzinach, w tym także w literaturze. w pracy podjęto próbę określenia, jak książki dla dzieci stworzone przez AI są odbierane zarówno przez twórców, jak i konsumentów, ze szczególnym uwzględnieniem rodziców jako głównej grupy decydującej o zakupie literatury dla dzieci. Pierwsza część pracy poświęcona jest przedstawieniu teoretycznych ram dotyczących literatury dziecięcej oraz sztucznej inteligencji. Omówiono definicje literatury dziecięcej, jej cechy oraz historię, jak również podstawowe pojęcia związane z SI i jej zastosowaniem w różnych sektorach, w tym na rynku wydawniczym. Szczególną uwagę poświęcono wyzwaniom, jakie niesie za sobą generowanie literatury dziecięcej przez AI, w tym problemom związanym z jakością tekstów, kreatywnością oraz odbiorem społecznym. W drugiej części pracy przeprowadzono badanie empiryczne, mające na celu ocenę jakości bajek wygenerowanych przez sztuczną inteligencję oraz porównanie ich z utworami napisanymi przez ludzi. Badani rodzice mieli za zadanie ocenić dwie krótkie bajki – jedną stworzoną przez człowieka, a drugą wygenerowaną przez ChatGPT. Wyniki badań pozwoliły na uzyskanie wglądu w reakcje na tego rodzaju literaturę oraz określenie potencjału i ograniczeń SI w kontekście literatury dziecięcej. Praca kończy się wnioskami dotyczącymi przyszłości generowanej przez AI literatury dziecięcej, jej możliwości adaptacyjnych oraz potencjalnych problemów związanych z etyką i prawami autorskimi. Poruszono także kwestię odbioru społecznego literatury stworzonej przez maszyny i wyzwań, jakie stawia ona przed tradycyjnym rynkiem wydawniczym.
Abstract (EN)
The aim of this bachelor's thesis is to analyze the phenomenon of AI-generated children's literature and assess its impact on the contemporary publishing market. In the era of rapid technological development, AI is becoming a tool increasingly used in various fields, including literature. The thesis attempts to determine how children's books created by AI are perceived by both creators and consumers, with a particular focus on parents as the primary group deciding on the purchase of children's literature. The first part of the thesis is devoted to presenting the theoretical framework related to children's literature and artificial intelligence. It discusses the definitions of children's literature, its characteristics, and history, as well as the basic concepts related to AI and its application in various sectors, including the publishing market. Special attention is given to the challenges posed by AI-generated children's literature, including issues related to the quality of texts, creativity, and social reception. In the second part of the thesis, an empirical study was conducted to evaluate the quality of fairy tales generated by artificial intelligence and compare them with those written by humans. The parents involved in the study were asked to assess two short stories – one created by a human and the other generated by ChatGPT. The research results provided insights into reactions to this type of literature and helped determine the potential and limitations of AI in the context of children's literature. The thesis concludes with reflections on the future of AI-generated children's literature, its adaptive possibilities, and potential issues related to ethics and copyright. It also addresses the social reception of literature created by machines and the challenges it poses to the traditional publishing market.