Praca licencjacka
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Nieetyczność w Formule 1. Analiza przepisów wewnętrznych oraz najważniejszych wydarzeń pod kątem etyczności w biznesie sportowym

Autor
Adamiuk, Agata
Promotor
Przybysz, Łukasz
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

W pracy „Nieetyczność w Formule 1. Analiza przepisów wewnętrznych oraz najważniejszych wydarzeń pod kątem etyczności w biznesie sportowym” rozważam zagadnienie współczesnego etycznego biznesu z wyszczególnieniem biznesu sportowego. Pierwszą część pracy poświęciłam na zgłębienie ogólnych zagadnień etyki w biznesie, jej aspektów, najważniejszych wymiarów oraz podstaw działania. Odpowiedziałam na pytania o zasadność i miejsce etycznego komunikowania w starciu z zyskiem, społeczeństwem i oczekiwaniami interesariuszy. Wyróżniłam również biznesy sportowe, gdzie poza etycznością pojawia się popularność, współzawodnictwo i ogólna rywalizacja. W kolejnej części pracy teorię zestawiłam z przedmiotem mojego badania – Formułą 1 oraz wszystkimi powiązanymi z nią organizacjami. Zajęłam się analizą wewnętrznych przepisów, programów, struktur, zależności oraz składanych obietnic. Po analizie etycznej teorii w Formule 1 przeszłam do badania wybranych przeze mnie studium przypadków z najnowszej historii sportu. Pogłębionej analizie i zestawieniu z przepisami poddałam przypadki działania na zewnątrz organizacji oraz wewnątrz, zarówno ze względu na pracowników, jak i partnerów. W pracy połączyłam teorię etycznego biznesu, poszukiwanie ogólnej prawdy o nim z intensywnym i często kontrowersyjnym sportem, który równocześnie stanowi lukratywny biznes.

Abstrakt (EN)

In the thesis Unethical behaviour in Formula 1. Analysis of internal regulations and significant events in terms of ethics in the sports business, I consider the issue of contemporary business ethics with a focus on sports business. I have devoted the first part of the thesis to exploring the general problems of business ethics, its aspects, its most important dimensions and its basis of operation. I answered questions about the legitimacy and place of ethical communication in the clash with profit, society and stakeholder expectations. I also distinguished sports businesses, where popularity, competition and general rivalry emerge in addition to ethics. In the next part of the thesis, I juxtaposed theory with the subject of my study - Formula One and all related organisations. I looked at internal regulations, programmes, structures, dependencies and the promises made. After analysing the ethical theory in Formula 1, I examined my chosen case studies from recent sporting history. I analysed in-depth and juxtaposed cases of action outside the organisation and inside, both due to employees and partners. In the paper, I combined the theory of ethical business, the search for the general truth about it, with the intense and often controversial sport, which is simultaneously a lucrative business.

Słowa kluczowe PL
Etyka
Sport
Formuła 1
FIA
Etyczne komunikowanie
Etyczny biznes
Komunikacja
Inny tytuł
Unethical behaviour in Formula 1. Analysis of internal regulations and significant events in terms of ethics in the sports business
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-07-03
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty