Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Die Projektarbeit in ausgewählten DaF-Lehrwerken für die Oberschule

Autor
Biskupska, Paulina
Promotor
Sobańska, Joanna
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Niniejsza praca przedstawia zagadnienia dotyczące pracy projektowej opisanej w podręcznikach do nauki języka niemieckiego do szkół ponadpodstawowych. Składa się z trzech rozdziałów. Celem pierwszego rozdziału jest przedstawienie zorientowanego na działanie dydaktycznego podejścia do glottodydaktyki. Glottodydaktyka jest postrzegana jako nauka. Następnie przedstawiono kompetencje komunikacyjne. Wyjaśniono wybrane koncepcje i metody nauczania języków obcych. Kolejnym punktem jest konstruktywistyczne podejście do nauczania języków obcych. Wyjaśniono również kwestie orientacji na działanie w glottodydaktyce. Na koniec opisano materiały dydaktyczne i ich rolę w procesie uczenia się i nauczania języka obcego. Rozdział drugi niniejszej pracy magisterskiej poświęcony jest wykorzystaniu pracy projektowej w nauczaniu języków obcych. Opisano w nim pedagogikę reform i jej podejścia. Rozwinięto wybrane koncepcje otwartych form uczenia się. Kolejna sekcja dotyczy podstawowych aspektów pracy projektowej w klasie językowej. Ukazane zostały również przykłady pracy projektowej. Na koniec opisano wybraną grupy wiekowej w kontekście wybranych obszarów. W trzecim rozdziale opisana została metodologia badań w dziedzinie glottodydaktyki, następnie różne podejścia badawcze, problematykę badawczą oraz badania nad podręcznikami. Rozdział przedstawia również pracę projektową w wybranych podręcznikach dla szkół średnich jako obiekt badań, a także wyniki badania własne, wraz z analizą i wnioskami.

Abstrakt (EN)

This work presents issues concerning project work as described in German secondary school coursebooks. It is structured in three chapters. The aim of the first chapter is to present an action-oriented didactic approach to glottodidactics. Glottodidactics is seen as a science. Next, communicative competence is presented. Selected concepts and methods of language teaching are explained. Another point is the constructivist approach to language teaching. Action orientation in glottodidactics is also explained. Finally, teaching materials and their role in the process of learning and teaching a foreign language are described. Chapter two of this thesis is devoted to the use of project work in language teaching. It describes the pedagogy of reform and its approaches. Selected concepts of open forms of learning are developed. The next section deals with basic aspects of project work in the language classroom. Examples of project work are also shown. Finally, the targeted age group is described in the context of the selected areas. The third chapter describes the research methodology in the field of glottodidactics, followed by the different research approaches, the research problem and textbook research. The chapter also presents project work in the selected secondary school textbooks as a research object, as well as the results of the self-study, with analysis and conclusions.

Abstrakt (inny)

Die vorliegende Arbeit befasst sich mit Fragen der Projektarbeit, wie sie in deutschen Schulbüchern für die Sekundarstufe beschrieben werden. Sie besteht aus drei Kapiteln. Das Ziel des ersten Kapitels ist es, einen handlungsorientierten didaktischen Ansatz für die Glottodidaktik vorzustellen. Die Glottodidaktik wird als Wissenschaft betrachtet. Anschließend wird die kommunikative Kompetenz vorgestellt. Ausgewählte Konzepte und Methoden des Sprachunterrichts werden erläutert. Ein weiterer Punkt ist der konstruktivistische Ansatz im Sprachunterricht. Auch die Handlungsorientierung in der Glottodidaktik wird erläutert. Schließlich werden Lehrwerken und ihre Rolle im Prozess des Lernens und Lehrens einer Fremdsprache beschrieben. Kapitel zwei dieser Arbeit ist dem Einsatz von Projektarbeit im Sprachunterricht gewidmet. Es wird die Reformpädagogik und ihre Ansätze beschrieben. Ausgewählte Konzepte von offenen Lernformen werden entwickelt. Der nächste Abschnitt befasst sich mit grundlegenden Aspekten der Projektarbeit im Fremdsprachenunterricht. Es werden auch Beispiele für Projektarbeit gezeigt. Schließlich wird die ausgewählte Altersgruppe im Kontext der ausgewählten Bereiche beschrieben. Das dritte Kapitel beschreibt die Forschungsmethodologie im Bereich der Glottodidaktik, gefolgt von den verschiedenen Forschungsansätzen, dem Forschungsproblem und der Lehrwerkanalyse. In diesem Kapitel werden auch die Projektarbeit in den ausgewählten Schulbüchern der Oberstufe als Forschungsgegenstand sowie die Ergebnisse der Selbststudie mit Analyse und Schlussfolgerungen vorgestellt.

Słowa kluczowe PL
Glottodydaktyka
dydaktyka postkomunikacyjna
podejście działaniowe
otwarte formy nauczania
praca projektowa
podręcznik do nauki języka obcego
lekcja języka obcego
Inny tytuł
Praca projektowa w wybranych podręcznikach do nauki języka niemieckiego dla szkół ponadpodstawowych
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-07-05
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty