Licencja
Wykorzystanie kolorów w mediach z wyszczególnieniem kinematografii na podstawie filmu “Księżniczka Mononoke” Hayao Miyazakiego
Abstrakt (PL)
Kolor jest wszechobecny w życiu większości osób. Stanowi nieodłączny element mediów jako jeden z głównych bodźców wizualnych, odbieranych przez ludzi. Jest on również dodatkowym nośnikiem informacji i czynnikiem wpływającym na emocje i postrzeganie odbiorców danego medium. Poniższa praca stanowi omówienie wykorzystania kolorów w mediach. W pracy przedstawiono historię teorii barw, wykorzystanie kolorów, ich symboliki oraz wpływ na stan emocjonalny odbiorców. Istotna w pracy była rola barw w mediach, zwłaszcza kinematografii, a także w marketingu i kreowaniu wizerunku marki. W celu unaocznienia teorii dokonano analizy filmu wyreżyserowanego przez Hayao Miyazakiego japoński film animowany z 1997 roku, Księżniczka Mononoke. Zaprezentowane zostało wykorzystanie w nim kolorów jako nośników informacji i narzędzia wpływającego na emocje odbiorców. Następnie opisano badanie autorskie sprawdzające pokrycie się wysuniętej teorii z rzeczywistymi odczuciami osób ankietowanych.
Abstrakt (EN)
Colour is ubiquitous in most people's lives. It is an integral part of the media as one of the main visual stimuli that people perceive. It is also an additional medium of information and a factor that influences the emotions and perceptions of the medium's audience. The following paper is a study of the use of colour in the media. The paper presents the history of colour theory, the use of colours, their symbolism and influence on the emotional state of the audience. Crucial to this thesis was the of colours role in the media, especially cinema, and in marketing and branding. In order to visualise the theory, the author analysed the 1997 Japanese animated film, Princess Mononoke, directed by Hayao Miyazaki. The film’s use of colours as an information medium and as a tool to influence the emotions of the audience was presented. This was followed by a description of the author's study verifying the correspondence between the theory put forward and the actual feelings of those interviewed.