Licencja
Komunikowanie o marce osobistej (personal PR) celebryty ze społeczności LGBTQ+ na przykładzie reality show „RuPaul’s Drag Race”
Abstrakt (PL)
Przedmiotem niniejszej pracy magisterskiej jest marka osobista (personal PR), celebryty ze społeczności LGBTQ+, która promowana jest głównie za pomocą kanału komunikacji z masową siłą oddziaływania, czyli w reality show „RuPaul’s Drag Race”. W pierwszym rozdziale wyjaśniono znaczenie komunikowania, komunikowania masowego i marki osobistej (personal PR). Przedstawiono także funkcje komunikowania masowego - szczególnie rozrywkową i opiniotwórczą, co odnosi się do programów telewizyjnych typu reality show i celebrytów, którzy często wywodzą się z takich programów rozrywkowych. Drugi rozdział charakteryzuje społeczność LGBTQ+ i sztukę drag queen, a także prezentuje sytuację osób LGBTQ+ w Polsce oraz trendy w branży komunikacji o tej społeczności. Ostatni rozdział przybliża historię „RuPaul’s Drag Race” i osiągnięcia celebryty, który jest inicjatorem show o sztuce drag queen. Trzeci rozdział uzupełniono o wyniki z analizy konta na Instagramie RuPaula i o wnioski z przeprowadzonego badania empirycznego, w którym wzięła udział polska społeczność fanowska tego reality show. Niniejsza praca dyplomowa udowadnia, że programy telewizyjne typu reality show i celebryci nie muszą być tylko rozrywką dla odbiorców, ale mogą wpływać na ich opinię w kwestiach społecznych, takich jak promowanie tolerancji i otwartości dla społeczności LGBTQ+.
Abstrakt (EN)
The subject of this master thesis is the personal brand (personal PR), of a celebrity from the LGBTQ+ community, which is promoted mainly through a mass communication channel, namely the reality show “RuPaul's Drag Race.” The first chapter explains the meaning of communication, mass communication and personal brand (personal PR). It also presented the functions of mass communication - particularly entertainment and opinion forming, which relates to TV shows like reality show and celebrities, who often come from such entertainment programs. The second chapter characterizes the LGBTQ+ community and drag queen art, and presents the situation of LGBTQ+ people in Poland and trends in the communications industry about this community. The last chapter takes a closer look at the history of “RuPaul's Drag Race” and the achievements of the celebrity who is the originator of the show about drag queen art. The third chapter was supplemented with the results from the analysis of RuPaul's Instagram account and the conclusions of an empirical study conducted with the polish fan community of the reality show. This thesis proves that reality TV shows and celebrities do not have to be just entertainment for viewers, but can influence their opinion on social issues, such as promoting tolerance and openness for the LGBTQ+ community.