Licencja
The relationship between motivation, achievement and evaluation of Polish secondary school learners of English
Abstrakt (PL)
Niniejsza praca dotyczy związku pomiędzy motywacją, osiągnięciami i ocenianiem polskich licealistów uczących się języka angielskiego. Każdy z tych trzech czynników stanowi ważny element nauki języka obcego, czego dowodem jest bogata literatura z ich zakresu. Niniejsze badanie miało na celu sprawdzić który typ motywacji do nauki języka angielskiego dominuje wśród uczniów, porównać samoocenę osiągnięć uczniów z oceną ich osiągnięć w szkole oraz przeanalizować w jaki sposób różne systemy oceniania szkolnego wpływają na motywację uczniów do nauki. Badanie składało się z dwóch elementów: ankiety ilościowej przeprowadzonej wśród licealistów oraz kwestionariusza jakościowego przeprowadzonego wśród ich nauczycieli języka angielskiego, co umożliwiło przedstawienie oraz porównanie tych dwóch perspektyw. Analiza wyników wykazała, że wśród większości uczniów przeważała wewnętrzna motywacja do nauki języka angielskiego. Samoocena własnych osiągnięć językowych uczniów oraz ocena ich osiągnięć w szkole były tożsame, choć uczniowie nie zdawali sobie z tego sprawy. Ponadto, system oceniania szkolnego wykorzystujący skalę ocen 1-6 został określony przez większość uczestników jako niemotywujący do nauki, a za najbardziej motywujący system uznano ocenianie opisowe. Niniejsza praca jest źródłem wielu cennych spostrzeżeń z dziedziny nauczania i uczenia się języków obcych. Pozwala poznać refleksje uczniów i nauczycieli na temat motywacji, osiągnięć i oceniania w kontekście nauki języka angielskiego. Podkreśla znaczenie omawiania na zajęciach konkretnych czynników motywujących uczniów do nauki, a także ich opinii na temat podstawy programowej i systemu oceniania stosowanego w szkole.
Abstrakt (EN)
This thesis examines the relationship between motivation, achievement and evaluation of Polish secondary school learners of English. Each of these three factors is an important element of foreign language learning, as illustrated by the extensive literature on these topics. This study aimed to find which type of motivation to learn English prevails among students, compare students' self-evaluation of achievement with the evaluation of their achievement at school, and analyze how different evaluation systems at school affect students' motivation to learn English. The study consisted of two elements: a quantitative survey conducted among secondary school students and a qualitative questionnaire conducted among their English teachers. Such an approach made it possible to present and compare these two perspectives. The analysis of the results showed that the majority of students were intrinsically motivated to learn English. The students' self-evaluation of their language achievement and the evaluation of their language achievement at school were the same, although students were not fully aware of it. Moreover, the evaluation system using a 1-6 grading scale was described by most participants as unmotivating to learn, and descriptive grading was considered the most motivating system. This thesis is a source of many valuable insights in the field of foreign language teaching and learning. It presents students' and teachers' reflections on motivation, achievement and evaluation in the context of learning English. It emphasizes the importance of discussing in the classroom specific factors that motivate students to learn, as well as their opinions about the core curriculum and the evaluation system used at school.