Licencja
Nowa kinofilia: przestrzenie i afekty
Abstrakt (PL)
Autorki i autorĂłw tekstĂłw skĆadajÄ cych siÄ na tom Nowa Kinofilia: przestrzenie i afekty ĆÄ czy zarĂłwno przywiÄ zanie do tradycji kinofilskiej, jak i fascynacja dynamicznym obszarem wspĂłĆczesnych praktyk skupionych wokĂłĆ obrazĂłw filmowych. WspĂłlne jest im teĆŒ pytanie, co to znaczy kochaÄ dziĆ kino. Kolejne artykuĆy pozwalajÄ zastanowiÄ siÄ nad przestrzennymi warunkami i strategiami uprawiania kinofilii, nad nieoczywistymi granicami kinofilskich doĆwiadczeĆ, nad intensywnoĆciÄ emocji wciÄ ĆŒ wyzwalanych przez kino i nad moĆŒliwoĆciami kreatywnego przeksztaĆcania tradycji kina i jego odkrywanych dopiero wĆaĆciwoĆci. Na poczÄ tku XXI wieku, mimo na rĂłĆŒne sposoby diagnozowanej "Ćmierci kina", nie moĆŒna mieÄ wÄ tpliwoĆci, ĆŒe zarĂłwno ruchomy obraz, jak i sposoby twĂłrczej nim fascynacji wciÄ ĆŒ wyznaczajÄ imponujÄ cy obszar wspĂłĆczesnej kultury. Przyjrzenie siÄ temu zrĂłĆŒnicowanemu i wciÄ ĆŒ ewoluujÄ cemu terytorium z perspektywy kinofilii pozwala odnowiÄ namysĆ nad funkcjÄ obrazu filmowego poĆrĂłd innych obrazĂłw, nad pozycjÄ odbiorcy kultury wizualnej, wreszcie nad praktykami samych twĂłrcĂłw, ktĂłrzy z jednej strony wciÄ ĆŒ intensywnie czerpiÄ z historii kina, z drugiej - ĆmiaĆo korzystajÄ z moĆŒliwoĆci oferowanych przez nowe media. Nowa Kinofilia: przestrzenie i afekty prĂłbuje zdaÄ sprawÄ z dynamiki tych procesĂłw i postawiÄ pytania o najbardziej aktualne sposoby twĂłrczego, afektywnego i krytycznego obcowania z kinem jako medium rozproszonym, uwikĆanym w zaleĆŒnoĆci zarĂłwno z innymi sztukami, jak i technologiami produkcji obrazĂłw - a przede wszystkim jako medium wciÄ ĆŒ ĆŒywym.