Licencja
Pejzażysta Władysław Aleksander Malecki. Realista czy romantyk? Analiza twórczości na wybranych przykładach
Abstrakt (PL)
Niniejsza praca jest próbą analizy malarstwa, tworzącego w drugiej połowie XIX w. pejzażysty Władysława Maleckiego, na tle malarstwa pejzażowego okresu romantyzmu i realizmu. Artysta wykształcony w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem Chrystiana Breslauera, a następnie pracujący w dekoratorni Teatrów Rządowych jako pomocnik dekoratora i malarza Antonia Sacchettiego oraz doskonalący swój warsztat na stypendium w Monachium, ostatecznie poświęcił się twórczości malarskiej, w której dominowała tematyka pejzażowa. Pejzaż bowiem w XIX stuleciu stał się pełnoprawnym tematem, równie popularnym co tematyka historyczna. W pierwszym rozdziale niniejszej pracy omówiona została twórczość Maleckiego wraz z wątkami biograficznymi, przeanalizowano także wybrane pejzaże artysty. Rozdział drugi jest syntetyczną charakterystyką polskiego malarstwa pejzażowego okresu romantyzmu i realizmu wraz z krótkim omówieniem twórczości wybranych malarzy i wybranymi założeniami teoretycznymi oraz próbą określenia, w którą z tych konwencji wpisuje się bardziej malarstwo Maleckiego.
Abstrakt (EN)
This work is an analysis attempt of the painting by landscape painter Władysław Malecki in the second half of the 19th century against the background of landscape painting of Romanticism and Realism. The artist educated at the Warsaw School of Fine Arts under Christian Breslauer, then worked in the decorator’ office of the Government Theatres as an assistant to the decorator and painter Antonio Sacchetti, and perfected his workshop on a scholarship in Munich, finally devoted himself to painting, dominated by landscape themes. In the 19th century, landscape became a fully-fledged topic, as popular as historical subjects. The first chapter of this work discusses Malecki’s work with biographical themes, and selected landscapes of the artist are also analyzed. The second is a synthetic characteristic of Polish landscape painting of Romanticism and Realism, together with a brief discussion of the work of selected painters and selected theoretical assumptions and an attempt to determine which of these conventions Malecki’s painting fits more into.