Artykuł w czasopiśmie
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Czy nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej potrafią bezstronnie ocenić osiągnięcia dziewcząt i chłopców z języka polskiego?

Autor
Skórska, Paulina
Humenny, Grzegorz
Świst, Karolina
Dolata, Roman
Modzelewski, Michał
Grygiel, Paweł
Data publikacji
2017
Abstrakt (EN)

Research suggests that primary school teachers grade the reading and writing skills of girls higher than of boys, even when they have the same level of ability. In this article, we try to verify this hypothesis. We analysed (a) teachers’ grades (prepared particularly for the purpose of this research), and (b) achievement test results, which controlled for the differential item functioning due to gender. We used multiple indicators, the multiple causes (MIMIC) model on a representative sample of 4144 Polish third-grade students. Teachers graded girls’ ability levels higher. However, the difference disappeared when we controlled for the test-based ability level. Therefore, we conclude that teachers can grade literacy levels without gender bias.

Słowa kluczowe PL
Keywords: literacy
multiple indicators multiple causes
MIMIC model
grading
gender
bias
differential item functioning.
Dyscyplina PBN
pedagogika
Czasopismo
Edukacja
Tom
142
Zeszyt
3
Strony od-do
52-69
ISSN
0239-6858
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty