Licencja
Maria jako mandorla? Przyczynek do badań nad typem ikonograficznym na przykładzie rzeźby Marii Tronującej z Ołoboku
Abstrakt (PL)
Celami pracy są weryfikacja dotychczasowych ustaleń dotyczących pochodzenia, czasu powstania i funkcji figury Marii Tronującej z Ołoboku ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie w oparciu o aktualny stan wiedzy oraz materiał porównawczy, jak również próba nowego odczytania ikonografii całej figury Marii jako mandorli. Osiągnięcie założeń umożliwią przede wszystkim: analiza najważniejszych zjawisk związanych z drewnianą rzeźbą pełnoplastyczną XII wieku, w szczególności z wizerunkami Madonn Tronujących z Dzieciątkiem, jak również omówienie genezy i rozwoju motywu mandorli w ikonografii chrześcijańskiej, ze szczególnym uwzględnieniem ikonografii maryjnej.
Abstrakt (EN)
The first goal of this thesis is to verify the existing research regarding the provenance, time of creation and possible function of the Madonna of Ołobok sculpture from the collection of the National Museum in Warsaw, based on the current state of knowledge and comparative material. The second goal is an attempt at a new interpretation of the iconography of the entire figure of Mary as a mandorla. Reaching these objectives will be possible primarily through analysis of the most important phenomena related to wooden sculpture of the 12th century (particularly concerning images of Enthroned Madonnas with Child), as well as an elaboration on the genesis and development of the mandorla motif in Christian iconography, with particular emphasis on Marian iconography.