Licencja
Oczekiwania kobiet wobec partnerów - obraz w mediach społecznościowych
Abstrakt (PL)
Kryteria doboru partnerów kształtowane są przez różnorodne czynniki, takie jak biologia, kultura, doświadczenia osobiste. Można je badać za pomocą różnych źródeł, w tym mediów społecznościowych, które odgrywają coraz większą rolę w formowaniu społecznych norm i wyobrażeń na temat relacji międzyludzkich. Celem niniejszej pracy jest sprawdzenie, jakie oczekiwania wobec cech i zachowań partnerów lub potencjalnych partnerów przedstawiane są przez kobiety na TikToku w ramach internetowego trendu If he wanted to he would. Badanie polega na analizie 138 treści wideo opatrzonych #ifhewantedtohewould udostępnianych na TikToku przez kobiety w języku angielskim. Analiza jakościowa skoncentrowana jest na powtarzających się motywach i schematach. 48,6% treści skupia się na pożądanych cechach, gestach i zachowaniach mężczyzny, 10,9% jedynie na oczekiwanych zasobach, a 31,9% na obydwu tych aspektach jednocześnie. Wyniki badania wskazują, że kobiety oczekują od mężczyzn zaangażowania emocjonalnego (miłości, okazywania uczuć), zobowiązania, wysiłku oraz poświęcenia. Często pojawiającą się kwestią jest również oczekiwanie, że mężczyźni będą przejmowali inicjatywę i zdecydowanie podejmowali działania na rzecz utrzymania relacji, pokonując przy tym ewentualne przeciwności. Zasoby oczekiwane są głównie w formie prezentów o różnej wartości. Treści prezentowane pod hasztagiem If he wanted to he would pełnią różne funkcje, od porad dotyczących randkowania po autoprezentację, mającą na celu kontrolę wywołanych wrażeń. Zawarte w nich treści są często selektywne, przedstawiają głównie pozytywne aspekty związków. Wyniki analizy można osadzić w szerszym kontekście obecnej roli i pozycji kobiet na tle zmian społeczno-kulturowych i historycznych.
Abstrakt (EN)
Mate preferences are formed by different factors, such as biology, culture, personal experiences. They can be studied using various sources, including social media, which play increasingly significant role in constructing social norms and perception of interpersonal relationships. The aim of this study is to examine the expectations, regarding traits and behavior of partners or potential partners, presented by women on TikTok within the internet trend If he wanted to he would. The research is conducted by analyzing 138 videos tagged with #ifhewantedtohewould shared on TikTok by women in English. The qualitative analysis is focused on repetitive motives and patterns. 48.6% of the content focuses on desirable traits, gestures, and behaviors of a man, 10.9% solely on the expected resources, and 31.9% on both aspects simultaneously. The findings indicate that women expect emotional engagement (love, affection), commitment, effort, and sacrifice from men. There is also a recurring expectation that men should take initiative and regularly act to maintain the relationship, overcoming any obstacles. The economic resources are mainly desired in the form of gifts of varying value. Content related to #ifhewantedtohewould perform different functions, from dating advice to self-presentation tool, aimed to create certain impressions. Videos often content incomplete depictions of reality, emphasizing primarily positive aspects of relationships. The results of the analysis can be contextualized within broader context of the current roles and positions of women against the backdrop of socio-cultural and historical changes.