Praca licencjacka
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Tworzenie i pilotaż części gramatycznej Inwentarza Rozwoju Mowy i Komunikacji: Słowa i Zdania (IRMiK: SiZ) dla dzieci w wieku 18-36 miesięcy

Autor
Zych, Marianna
Promotor
Krajewski, Grzegorz
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Celem niniejszej pracy jest stworzenie pozycji do części gramatycznej polskiej adaptacji kwestionariusza rodzicielskiego MacArthur-Bates Communicative Development Inventories: Words and Sentences, które będą dotyczyły przyswojenia przypadków gramatycznych przez dzieci. Część dotycząca gramatyki, zawarta w aktualnej wersji inwentarza, jest krótka i zbyt ogólna, więc potrzebne są bardziej szczegółowe zadania, aby lepiej zrozumieć nabywanie gramatyki i diagnozować nieprawidłowości. Stworzono dwa zadania odnoszące się do różnych aspektów kategorii przypadka - formy rzeczownika (Forma') i kontekstu składniowego (Kontekst). Został przeprowadzony pilotaż w celu walidacji stworzonych pytań. Przeanalizowano odpowiedzi 124 rodziców dzieci w wieku 18 - 36 miesięcy. Zarówno zadanie dotyczące formy słowa, jak dotyczące kontekstu użycia przypadku, okazało się skuteczne w różnicowaniu dzieci pod względem wieku i wyniki były zgodne z opisaną w pracy literaturą na temat przyswajania przypadków gramatycznych. Wskazano pozycje opanowywane szczególnie szybko lub późno, co pomoże w konstruowaniu kolejnych wersji inwentarza. Zaleca się dalsze badania na znormalizowanej próbie z uwzględnieniem możliwych modyfikacji kwestionariusza, takich jak rozbudowa sekcji demograficznej i zmiana skali oceny pytań.

Abstrakt (EN)

The aim of this thesis is to develop questions addressing children's use of grammatical cases for an expanded version of the Polish adaptation of the MacArthur-Bates Communicative Development Inventories: Words and Sentences. The grammar section in the current version of the inventory is short and too general, necessitating more detailed tasks to better understand grammar acquisition and diagnose abnormalities. Two tasks were created to address different aspects of grammatical cases: noun forms (Form ) and syntactic context (Context). A pilot study was conducted to validate these questions, analysing responses from 124 parents of children aged 18-36 months. Both tasks —focusing on word forms and the context of case usage—proved effective in differentiating children by age, and the results were consistent with existing literature on the acquisition of grammatical cases. Items that were mastered particularly quickly or slowly were identified, which will aid in developing future versions of the inventory. Further research on a standardised sample is recommended, considering possible modifications to the questionnaire, such as expanding the demographic section and changing the question rating scale.

Słowa kluczowe PL
Rozwój językowy
gramatyka
nauka przypadków gramatycznych
Communicative Development Inventory
kwestionariusze rodzicielskie
IRMIK:SIZ
Inny tytuł
The Building and Pilot Study of the Grammar Part of Polish Speech and Communicative Development Inventory: Words and Sentences (CDI: WS) for Children between 18 and 36 Months of Age
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-07-30
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty