Licencja
Wykorzystanie AI w kreatywnym pisaniu: scenarzyści i copywriterzy.
Abstrakt (PL)
Sztuczna inteligencja, która jeszcze kilka lat temu wydawała się być nierealnym rozwiązaniem poza branżą technologiczną, od dwóch lat stała się powszechnie dostępnym narzędziem do poszukiwania informacji oraz generowania ogromnych ilości treści. Przyniosła za sobą zarówno pozytywne, jak i negatywne efekty. Praca pt. Wykorzystanie AI w kreatywnym pisaniu: scenarzyści i copywriterzy przybliża problematykę wprowadzenia ogólnodostępnych generatorów AI oraz związane z tym zmiany w branżach opartych na kreatywnym pisaniu, a dokładniej wśród scenarzystów oraz copywriterów. Empiryczna analiza treści i badań zawartych w pracy wskazuje, że AI jest przydatnym narzędziem w rutynowych zadaniach, ale nie zastępuje ludzkiej kreatywności. Przedstawione wyniki przeprowadzonych badań z użyciem narzędzi AI, takich jak ChatGPT, pokazują, że AI generuje treści schematyczne, w których brak jest polotu oraz unikatowości. Praca porusza również temat zeszłorocznego strajku scenarzystów i aktorów przeciwko wykorzystaniu AI w branży filmowej oraz zmian zachodzących w branży scenopisarskiej oraz copywriterskiej. Należy zauważyć, że w odróżnieniu od scenarzystów, copywriterzy nie opierają się przed wprowadzaniem sztucznej inteligencji do swojej pracy. Korzystają z generatorów AI w celu wykonywania rutynowych i powtarzających się zleceń. Sztuczna inteligencja uczy się od ludzi i powiela często występujące odpowiedzi, co ogranicza jej kreatywność. Wnioski pracy potwierdzają, że choć AI wspiera codzienną pracę, nie może zastąpić ludzkiej twórczości. Rozwój AI w sztuce wzbudza skrajne emocje, a jej wpływ na twórczość artystyczną wymaga dalszych badań oraz obserwacji.
Abstrakt (EN)
Artificial intelligence, which just a few years ago seemed to be an unrealistic solution outside the technological sector, has become a widely accessible tool for information retrieval and generating copious amounts of content over the past two years. It has brought positive and negative effects. This thesis titled The Use of AI in Creative Writing: Screenwriters and Copywriters explores the issues related to the introduction of publicly available AI generators and the associated changes in industries reliant on creative writing, specifically among screenwriters and copywriters. Empirical analysis of the content and research included indicates that AI is a useful tool for routine tasks but does not replace human creativity. The presented results of studies using AI tools such as ChatGPT show that AI generates schematic results uniqueness and without magic. The work also discusses last year's strike of screenwriters and actors against the use of AI in the film industry and changes taking place in the screenwriting and copywriting industries. It is important to note that, unlike screenwriters, copywriters are not resistant to introducing artificial intelligence into their work. They use AI generators for routine and repetitive tasks. Artificial intelligence learns from humans and replicates common answers, which limits its creativity. The conclusions of the work confirm that although AI supports everyday work, it cannot replace human creativity. The development of AI in art arouses extreme emotions, and its impact on artistic creation requires further research and observation.