Znaczne Pakiety Akcji Domu Maklerskiego - Zagadnienia Administracyjnoprawne

Autor
Karasek, Łukasz
Promotor
Wajda, Paweł
Data publikacji
2017-03-29
Abstrakt (PL)

Architektura i otoczenie normatywne polskiego rynku finansowego są w znacznym stopniu determinowane prawem europejskim. Skutkuje to koniecznością dostosowania polskiego porządku prawnego do aktów prawa europejskiego. Taka też jest geneza instytucji sprzeciwu co do nabycia znacznego pakietu akcji domu maklerskiego, wprowadzonej w związku z implementacją dyrektywy 2007/44/WE, która nakreśliła jednakowe ramy prawne dotyczące nadzoru nad nabywaniem znacznych pakietów akcji domów maklerskich. Wszelkie czynności podejmowane przez KNF podczas postępowania w sprawie sprzeciwu poddane są reżimowi k.p.a., choć z racji specyfiki analizowanego postępowania, nie wszystkie instytucje k.p.a. mogą być w nim stosowane. Dlatego też, głównym celem pracy jest wykazanie, że nie wszystkie przepisy k.p.a. znajdują zastosowanie w analizowanym postępowaniu. Po drugie, w niniejszej pracy zostało wykazane, że postępowanie w sprawie sprzeciwu podporządkowane jest zasadzie skargowości. W doktrynie sposób wszczęcia przedmiotowego postępowania budzi liczne kontrowersje. Wypowiadane są opinie, według których przedmiotowe postępowanie podporządkowane jest zarówno zasadzie skargowości, jak i oficjalności. Po trzecie, praca wskazuje na błędy w implementowaniu dyrektywy 2007/44/WE. Pierwszy rozdział skupia się na podstawowych pojęciach nauki administracji. Szczególna uwaga poświęcona została zagadnieniu nadzoru ostrożnościowego, bowiem analizowane postępowanie stanowi element takiego nadzoru. Zdefiniowane zostało pojęcie rynku kapitałowego. Przedstawione zostały argumenty przemawiające za sprawowaniem nadzoru nad rynkiem finansowym. Przedstawiony został organ sprawujący nadzór nad rynkiem finansowym – KNF. W celu przybliżenia znaczenia domów maklerskich dla rynku kapitałowego wskazane zostały podmioty mogące świadczyć usługi maklerskie oraz omówione zostało pojęcie tych usług. Drugi rozdział poświęcony został problemowi wszczęcia postępowania w sprawie sprzeciwu. W rozdziale wskazano przesłanki złożenia zawiadomienia, ze szczególnym uwzględnieniem zamiaru jako jednej z przesłanek. Przedstawione zostały argumenty przemawiające za przyjęciem tezy, że przedmiotowe postępowanie podporządkowane jest zasadzie skargowości. Rozdział wskazuje również na podmioty mogące być uznane za strony postępowania. Trzeci rozdział poświęcony został stadium wyjaśniającemu postępowania. Omówione zostały treść i język zawiadomienia, ciężar dowodu w postępowaniu, obowiązek wyznaczenia pełnomocnika do doręczeń. Dodatkowo analizie poddana została możliwość zawieszenia postępowania, jak i konsekwencje zmiany treści zawiadomienia przez podmiot je składający. Stadium rozstrzygnięcia postępowania poświęcony został rozdział czwarty. Omówione w nim zostały formalne przesłanki zgłoszenia sprzeciwu. Decyzja kończąca postępowanie scharakteryzowana została jako decyzja związana. W rozdziale przeanalizowany został również problem doręczenia decyzji. W celu pełnego przedstawienia instytucji sprzeciwu omówione zostały sankcje przewidziane przez ustawodawcę za naruszenie reżimu nabywania znacznych pakietów akcji domu maklerskiego jak i możliwość sanowania stanu naruszenia.

Abstrakt (EN)

The architecture and normative environment of Polish financial market are largely determined by European law. The progressive integration of the European Union (EU) forces Member States to adopt common legal solutions. This results in the need of adjusting Polish law to EU laws. This is also the origin of the objection of the Polish Financial Supervision Authority (the PFSA) to the acquisition of a qualified holding in a brokerage house, introduced in connection with the implementation of Directive 2007/44/EC, which has provided the same legal framework for the supervision of the acquisition of qualified holding of brokerage houses’ shares. All actions taken by the PFSA during administrative proceedings regarding the opposition to the acquisition of qualified holding of brokerage houses’ shares are subject to procedural regime defined by the Code of Administrative Procedure (hereinafter referred to as CAP), but because of the specific nature of the proceedings in question, not all institutions of CAP may be applied. Therefore, the main and essential purpose of this doctoral thesis is to show that not all rules of CAP apply to the analysed proceedings. Secondly, this thesis shows that the proceedings regarding objection to the acquisition of a qualified holding in the brokerage house are initiated by the motion of the acquirer. The discussed problem raises many controversies in the doctrine. There are presented opinions that the discussed proceedings are ruled by the principle of formality as well as that they are initiated by the motion of the acquirer. Thirdly, the work points errors which were made in implementing the Directive 2007/44/EC. The first chapter of the thesis is focused on the basic concepts of administration science, such as supervision, control, management. Special attention was devoted to the issue of prudential supervision of financial market, as the analysed proceedings is an element of such supervision. This chapter defines also the term capital market. It presents arguments in favour of supervising the financial market, as well as the constitutional framework for its exercise. The role of the PFSA – the financial market supervisor has been presented in this chapter. In order to show the importance of brokerage services, this term was explained in detail, together with indicating entities that may provide such services. The second chapter of the thesis was devoted to the issue of initiating the discussed proceedings. This chapter presents the requirements that obligate the potential acquirer to submit the notification. Special attention was assigned to the intention as one of the requirements. In this chapter arguments indicating that the analysed proceedings are initiated by the motion of the acquirer are presented. This chapter also points to the entities that may be considered as parties to the proceedings and examines the possibility of using the institution of participation in the reporting procedure. The third chapter of the thesis was devoted to the explanatory stage of the proceedings. This chapter focuses on the content and language of the notification, the burden of proof in the proceedings and the obligation to appoint a representative – if the acquirer has its headquarters outside the Republic of Poland. In addition, this chapter provides analysis concerning the possibility of suspending the proceedings, as well as describes the consequences of changes in the content of the notification. The fourth chapter of the thesis has been devoted to the problem of issuing an administrative decision ending the proceedings. Both formal and substantive grounds for opposing to the planned transaction have been discussed. The objection decision has been characterized as a bound decision. In the last chapter also the delivery of the objection decision was described. Finally the administrative sanctions imposed for breaking the rules regarding qualified holding acquisition have been described.

Słowa kluczowe PL
dyrektywa 2007/44/WE
dom maklerski
milcząca zgoda organu
sprzeciw
KNF
Data obrony
2017-04-10
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty