Artykuł w czasopiśmie
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Uczeń o nieheteronormatywnej tożsamości w polskiej szkole – podejście teoretyczne i profilaktyka zdrowia seksualnego

Autor
Kijak, Remigiusz
Data publikacji
2020
Abstrakt (PL)

Artykuł wpisuje się we współczesny dyskurs dotyczący miejsca uczniów o nieheteronormatywnej tożsamości seksualnej w polskiej szkole. Jest próbą przedstawienia problematyki nieheteronormatywności na tle przemian i oczekiwań jakie stawiane są współczesnej szkole – pojawia się zatem pytanie na ile polska szkoła jest otwarta na zróżnicowanie uczniów z którymi ma pracować. W jakim zakresie współczesna polska szkoła przygotowana jest do wspierania ucznia o zróżnicowanej tożsamości seksualnej? czy nieheteronormatywność jest opresją i jakie istnieją możliwości jej przełamania?. Podjęto także rozważania nad tym, czy możemy mówić o emancypacji osób nieheteronormatywnych?.

Abstrakt (EN)

The article is part of the contemporary discourse on the place of students with non-heteronormative sexual identity in Polish schools. It is an attempt to present the problem of non-heteronormativity against the background of social changes. It introduces the definition of the area related to sexual diversity, indicates the range of expectations posed by contemporary schools in terms of supporting a non-heteronormative student — the question arises, therefore, to what extent Polish school is open to the diversity of students, with whom it is to work. To what extent is contemporary Polish school prepared to support a student with a diversified sexual identity? is non-heteronormativity an oppression and what are the possibilities of overcoming it? Consideration has also been made on whether we can talk about the emancipation of non-heteronormative people?

Słowa kluczowe PL
życie seksualne, nieheteronormatywność, LGBTQ+, uczeń, nauczyciel, szkoła
Dyscyplina PBN
pedagogika
Czasopismo
Journal of Sexual and Mental Health
Tom
18
Strony od-do
1-9
ISSN
2956-4956
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty