Licencja
Adaptacja dzieci 3-letnich do przedszkola: perspektywa rodziców i nauczycieli
Abstrakt (PL)
Praca magisterska dotyczy adaptacji dzieci 3-letnich do przedszkola z perspektywy rodziców i nauczycieli, bazując na literaturze oraz ankietach przeprowadzonych wśród rodziców i nauczycieli dzieci uczęszczających do warszawskich przedszkoli. Początkowo praca analizuje rozwój dziecka, omawiając społeczno-emocjonalne, fizyczne i motoryczne aspekty rozwoju dzieci 3-letnich na moment rozpoczęcia nauki w przedszkolu. Kolejno przedstawia historyczny zarys rozwoju edukacji przedszkolnej, opisując potrzeby dzieci 3-letnich oraz metody ich zaspokajania, formy stymulacji procesów poznawczych oraz wpływ relacji rodzinnych, przedszkolnych i rówieśniczych na funkcjonowanie dziecka. Omawia również rolę przedszkola jako instytucji edukacyjnej. Następnie wyjaśnione zostaje pojęcie adaptacji oraz omówione założenia procesu adaptacyjnego w przedszkolu, biorąc pod uwagę czynniki wpływające na przystosowanie dziecka do nowego środowiska. Istotną rolę w tym procesie odgrywają rodzice i pedagodzy, którzy wspierają dzieci w przygotowaniu do rozpoczęcia nauki w przedszkolu. Przedstawione są także czynniki wpływające na dojrzałość przedszkolną oraz metody pracy dostosowane do potrzeb dzieci. Kolejny fragment pracy opisuje cel i przedmiot badań, grupę respondentów oraz miejsce przeprowadzenia badań, a także zastosowaną metodę badawczą i narzędzia ankietowe. Ostatnia część pracy zawiera analizę wyników badań dotyczących adaptacji dzieci 3-letnich do przedszkola. Wyniki badań zostały szczegółowo przeanalizowane, co pozwoliło na wyciągnięcie wniosków dotyczących procesu adaptacyjnego oraz podsumowanie badań. Pracę kończy zestawienie bibliografii wykorzystanej w opracowaniu. Wnioski wskazują, że adaptacja dzieci 3-letnich do przedszkola zależy od wsparcia rodziców i nauczycieli oraz dostosowania metod pracy do indywidualnych potrzeb dzieci.
Abstrakt (EN)
The thesis is referring to the adaptation of 3-year-old children to kindergarten from the perspective of parents and teachers, based on literature and surveys conducted among parents and teachers of children attending kindergartens in Warsaw. At the beginning, the paper analyzes the development of the child, discussing the socio-emotional, physical and motor aspects of the development of 3-year-old children at the time of the start of learning in kindergarten. Then, it presents the historical outline of the development of preschool education, describing the needs of 3-year-old children and methods of meeting them, forms of stimulation of cognitive processes and the impact of family, preschool and peer relations on the functioning of the child. It also examines the role of the kindergarten as an educational institution. Next, the concept of adaptation is explained and the assumptions of the adaptation process in kindergarten are discussed, taking into account the factors influencing the child’s adaptation to the new environment. Parents and teachers play an important role in this process, they also support children in preparing for the start of education in kindergarten. Factors affecting preschool maturity and working methods adapted to the needs of children are also presented. The next part of the paper describes the purpose and subject of the survey, the group of respondents and the location of the survey, as well as the research method and survey tools used. The last part of the paper analyses the results of studies on the adaptation of 3-year-old children to kindergarten. The results of the study were analysed in detail, which allowed me to draw conclusions regarding the adaptation process and to summarize the study. The thesis ends with a compilation of the bibliography used in the study. The conclusions show that the adaptation of 3-year-old children to kindergarten depends on the support of parents and teachers and the adaptation of working methods to the individual needs of children.