Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

De silencios y confesiones. El tema de la pederastia en tres piezas de teatro español contemporáneo: Hamelin, El principio de Arquímedes y No se lo digas a nadie

Autor
Majewska, Natalia
Promotor
Flisek, Agnieszka
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Współczesny teatr, pełniący rolę nie tylko rozrywki, lecz również przestrzeni do krytycznej refleksji, często przekracza granice tabu i podejmuje tematy, które stanowią wyzwanie zarówno dla twórców, jak i dla odbiorców. Jednym z najbardziej wymagających zagadnień jest pedofilia. Niniejsza praca ma na celu analizę trzech współczesnych hiszpańskich dramatów: Hamelin Juana Mayorgi, El principio de Arquímedes Josepa Marii Miró i No se lo digas a nadie Victorii Enguídanos, które podejmują tę tematykę. Składa się ona z dwóch kluczowych części. Pierwsza, o charakterze teoretycznym, przedstawia koncepcje Bertolta Brechta, Jacquesa Rancière’a oraz Juana Mayorgi dotyczące teatru. Druga część składa się z trzech rozdziałów poświęconych analizie dramatów. Badanie skupia się na elementach takich jak struktura dzieł, sposób konstruowania postaci czy użycie technik dramatycznych. Kluczowe znaczenie w kontekście pracy ma analiza roli odbiorcy w procesie teatralnym oraz metod angażowania lektora/widza w refleksję nad przedstawionymi tematami. W rezultacie, praca ukazuje, w jaki sposób dramaturdzy podejmują temat pedofilii w swoich dziełach, rzucając światło zarówno na wspólne, jak i różniące się elementy ich perspektyw.

Abstrakt (EN)

Contemporary theater, serving not only as entertainment but also as a space for critical reflection, often transcends the boundaries of taboos and addresses topics that pose a challenge for both creators and audiences. One of the most demanding issues is pedophilia. This work aims to analyze three contemporary Spanish dramas: Hamelin by Juan Mayorga, El principio de Arquímedes by Josep Maria Miró, and No se lo digas a nadie by Victoria Enguídanos, which tackle this theme. It consists of two key parts. The first, of a theoretical nature, presents the concepts of Bertolt Brecht, Jacques Rancière, and Juan Mayorga regarding theater. The second part consists of three chapters dedicated to the analysis of the dramas. The research focuses on elements such as the structure of the works, the construction of characters, and the use of dramatic techniques. The analysis of the role of the audience in the theatrical process and strategies to engage the reader/viewer in reflection on the presented themes are of utmost importance in the context of this work. As a result, the work shows how playwrights address the theme of pedophilia in their works, shedding light on both common and differing elements in their perspectives.

Abstrakt (inny)

El teatro contemporáneo, que cumple la función no solo de entretenimiento, sino también de espacio para la reflexión crítica, a menudo trasciende los límites de los tabúes y aborda temas que representan un desafío tanto para los creadores como para los espectadores. Uno de los temas más delicados es la pederastia. Este trabajo tiene como objetivo analizar tres dramas contemporáneos españoles: Hamelin de Juan Mayorga, El principio de Arquímedes de Josep Maria Miró y No se lo digas a nadie de Victoria Enguídanos, que abordan esta temática. El trabajo se compone de dos partes fundamentales. La primera, de carácter teórico, presenta las concepciones de Bertolt Brecht, Jacques Rancière y Juan Mayorga sobre el teatro. La segunda parte consta de tres capítulos dedicados al análisis de los dramas. La investigación se centra en elementos como la estructura de las obras, la construcción de personajes y el uso de técnicas dramáticas. El análisis del papel del espectador en el proceso teatral y las estrategias para involucrar al lector/espectador en la reflexión sobre los temas presentados son de suma importancia en el contexto de este trabajo. Como resultado, el trabajo muestra cómo los dramaturgos abordan el tema de la pederastia en sus obras, arrojando luz tanto sobre los elementos comunes como sobre las diferencias en sus perspectivas.

Słowa kluczowe PL
Dramat współczesny
dramat hiszpański
pedofilia
Hamelin
El principio de Arquímedes
No se lo digas a nadie
rola odbiorcy dramatu
Inny tytuł
O milczeniu i wyznaniu. Temat pedofilii w trzech współczesnych hiszpańskich sztukach teatralnych: Hamelin, El principio de Arquímedes y No se lo digas a nadie
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-01-11
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty