Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Impact Of ADHD On English Language Learning: A Case Study

Autor
Jarszak, Aleksandra
Promotor
Błaszczak, Agnieszka
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Celem niniejszej pracy jest zbadanie wpływu ADHD na proces nauki języka angielskiego jako języka obcego u osób dorosłych. Badanie opiera się na studium przypadku porównującym pięciu uczniów z ADHD i pięciu neurotypowych uczniów. Badanie wskazuje na różnice w przyswajaniu słownictwa i uczeniu się gramatyki, koncentrując się na idiomach i drugim trybie warunkowym jako kluczowych elementach badania. Praca została podzielona na dwa rozdziały. Pierwszy rozdział stanowi teoretyczne omówienie ADHD, ujęte w ramy szerszej koncepcji neuroróżnorodności. Omówiono w nim częstość występowania ADHD, jego kryteria diagnostyczne i trzy podstawowe typy: z przewagą zaburzeń uwagi, z przewagą nadruchliwości i impulsywności, i mieszany. W rozdziale omawiane są również zaburzenia funkcji poznawczych związanych z ADHD, takich jak uwaga i pamięć operacyjna oraz cechy behawioralne, takie jak hiperfokus. Cechy te są analizowane w kontekście wpływu na efekty kształcenia, szczególnie przyswajania języka obcego. Dodatkowo rozdział ten wskazuje na złożoność związaną z diagnozowaniem ADHD, podkreślając wyzwania związane z rozpoznaniem jego objawów u dorosłych uczniów. Rozdział drugi zawiera opis badania przeprowadzonego w celu zbadania problemu badawczego. W badaniu wzięło udział dziesięciu uczestników: pięciu dorosłych z ADHD i pięciu dorosłych neurotypowych. Każdy z uczestników wziął udział w indywidualnej lekcji języka angielskiego skoncentrowanej na idiomach i drugim trybie warunkowym, z zadaniami mającymi na celu opanowanie słownictwa i gramatyki. Lekcje obejmowały czytanie tekstu, ćwiczenie słownictwa, wyjaśnienia gramatyczne i ćwiczenia konwersacyjne. Tydzień po zakończeniu lekcji, uczestnicy wypełnili pisemny test sprawdzający poziom znajomości i zastosowania idiomów i struktur gramatycznych, a następnie wzięli udział w wywiadzie, który miał na celu zbadanie ich strategii, wyzwań i postrzegania procesu uczenia się. Opierając się na wynikach badań, w pracy przedstawiono praktyczne zalecenia dla nauczycieli języków obcych, w tym stosowanie angażujących i zróżnicowanych metod w celu utrzymania uwagi, kładzenie nacisku na dokładność, aby zapobiec utrwalaniu błędów, oraz wdrażanie strategii mających na celu rozwijanie umiejętności planowania i organizacji. Takie podejście ma na celu stworzenie bardziej inkluzywnego i wspierającego środowiska uczenia się dla uczniów z ADHD.

Abstrakt (EN)

The objective of this thesis is to examine the influence of ADHD on the process of learning English as a foreign language in adults. The study is based on a case study comparing five students with ADHD and five neurotypical participants. It identifies differences in vocabulary acquisition and grammar learning, focusing on idioms and the second conditional as key elements of the research. The thesis is divided into two chapters. The first chapter provides a theoretical overview of ADHD, framed within the broader concept of neurodiversity. It discusses the prevalence of ADHD, its diagnostic criteria, and its three primary presentations: inattentive, hyperactive-impulsive, and combined. The chapter also examines the cognitive traits associated with ADHD, such as difficulties with attention, working memory, and executive functions, alongside behavioral characteristics like hyperfocus. These features are analyzed in relation to their influence on educational outcomes, particularly in the context of foreign language acquisition. Additionally, the chapter investigates the complexities involved in diagnosing ADHD, underscoring the challenges associated with identifying its manifestations in adult learners. The second chapter describes the empirical study conducted to explore the research problem. The study involved ten participants: five with ADHD and five neurotypical adults. Each participant attended an individual English lesson focused on idioms and the second conditional, with tasks designed to integrate vocabulary and grammar in meaningful contexts. The lessons included reading a text, vocabulary practice, grammar instruction, and conversational exercises. One week after the lesson, participants completed a follow-up written test to assess their retention and application of idioms and grammatical structures, followed by a post-task interview to explore their strategies, challenges, and perceptions of the learning process. Building on the findings, the thesis presents practical recommendations for language teachers, including the use of engaging and varied methods to sustain attention, emphasizing accuracy to prevent reinforcing errors, and incorporating strategies to develop planning and organizational skills. These approaches aim to create a more inclusive and supportive learning environment for ADHD students.

Słowa kluczowe PL
ADHD
akwizycja języka
neuroróżnorodność
nauczanie
Inny tytuł
Oddziaływanie ADHD na uczenie się języka angielskiego: studium przypadku
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-12-17
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty