Licencja
Miejsce zamieszkania a kompetencje narracyjne dzieci 9-letnich
Abstrakt (PL)
Celem poniższej pracy jest próba oceny wypowiedzi narracyjnych uczniów zamieszkujących obszary wiejskie i wielkomiejskie, a następnie porównanie i zestawienie ze sobą uzyskanych wyników. Motywacją do podjęcia badań była chęć wykazania zależności pomiędzy wpływem czynników środowiskowych, ze szczególnym uwzględnieniem miejsca zamieszkania, a zdolnością konstruowania dłuższych wypowiedzi. W badaniu udział wzięło trzydzieścioro dzieci 9-letnich, kończących swoją edukację wczesnoszkolną. Materiał językowy uzyskano za pomocą techniki elicytacji danych - posłużono się dwoma planszami sytuacyjnymi oraz historyjką obrazkową o tematyce bliskiej wszystkim uczestnikom. Teksty poddano dogłębnej analizie w zakresie marko- oraz mikrostruktury. Uzyskane wyniki posłużyły odpowiedzi na pytanie, czy występują różnice i, jeżeli tak, to jakie, w opowiadaniach i opisach tworzonych przez dzieci pochodzące z wytypowanych obszarów.
Abstrakt (EN)
The aim of this thesis is to try to evaluate the narrative statements of students living in rural and urban areas, and then compare obtained results with each other. The motivation to undertake the research was the desire to demonstrate the relationship between the influence of environmental factors, with particular attention to the place of residence, and the ability to construct longer statements. The study involved thirty 9-year-old children completing their early education. Language material was obtained using data elicitation technique – two situational boards and a picture story on topics close to all participants. The texts were subjected to an in-depth analysis in terms of marko- and microstructure. The results were used to answer the question whether there are differences and, if so, what kind, in the stories and descriptions created by children from selected areas.