Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Stereotypes Selbstbild der Deutschen anhand ausgewählter Kulturtexte

Autor
Piórek, Sylwia
Promotor
Górajek, Anna
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Niniejsza praca magisterska podejmuje temat niemieckich autostereotypów na podstawie wybranych tekstów kultury. W pracy zostaje zatem przedstawiony autowizerunek Niemców, a także sposób, w jaki są oni przedstawiani w wybranych tekstach kultury. Praca ma również na celu wykazanie w jakim stopniu znane i zakorzenione w kulturze stereotypy odzwierciedlają nadal rzeczywistość. W celu lepszego zobrazowania tego porównania zostaną również szczegółowo omówione wyniki własnej ankiety, utworzonej na potrzeby niniejszej pracy magisterskiej i przeprowadzonej wśród Niemców, głównie w Nadrenii Północnej-Westfalii. Praca ta pomoże również odpowiedzieć na pytanie czy społeczeństwo niemieckie można określać nadal ściśle przez pryzmat zakorzenionych od dawna stereotypów, czy też to podejście powinno zacząć uwzględniać społeczeństwo jako zbiór jednostek, nie generalizując wciąż wszystkich Niemców w ściśle określonych ramach zachowań znanych do tej pory.

Abstrakt (EN)

This master's thesis addresses the topic of German autostereotypes based on selected cultural texts. The thesis presents the self-image of Germans and the way they are portrayed in selected cultural texts. The thesis also aims to determine to what extent the stereotypes that are well-known and culturally ingrained still reflect reality. To better illustrate this comparison, the results of an author's own survey, created for this thesis and conducted among Germans, mainly in North Rhine-Westphalia, will also be discussed in considerable detail. Moreover, this thesis will seek to answer the question if German society can still be strictly defined through the prism of long-established stereotypes, or if this approach should begin to consider society as a collection of individuals, avoiding generalising all Germans within the strictly defined behavioural framework known so far.

Abstrakt (inny)

Die vorliegende Arbeit beschäftigt sich mit dem Thema der deutschen Autostereotype anhand ausgewählter Kulturtexte. Die Arbeit stellt somit das Selbstbild der Deutschen dar, sowie die Art und Weise, wie sie in ausgewählten Kulturtexten dargestellt werden. Das Ziel der Diplomarbeit ist es auch zu zeigen, inwieweit die bekannten und kulturell verankerten Stereotypen noch der Realität entsprechen. Um diesen Vergleich besser zu veranschaulichen, werden auch die Ergebnisse einer eigenen Umfrage, die speziell für diese Arbeit erstellt und unter Deutschen, hauptsächlich in Nordrhein-Westfalen, durchgeführt wurde, ausführlich diskutiert. Diese Arbeit wird auch dazu beitragen, die Frage zu beantworten, ob die deutsche Gesellschaft immer noch streng durch das Prisma der seit langem etablierten Stereotypen definiert werden kann oder ob man anfangen sollte, die Gesellschaft als eine Sammlung von Individuen zu betrachten, ohne weiterhin alle Deutschen innerhalb des streng definierten Rahmens des bisher bekannten Verhaltens zu verallgemeinern.

Słowa kluczowe PL
Autostereotyp
przestrzeganie zasad
kultura
punktualność
stereotyp
oddzielanie życia prywatnego od zawodowego
uprzedzenie
planowanie czasu
Inny tytuł
Stereotypowy autowizerunek Niemców na podstawie wybranych tekstów kultury
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-12-19
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty