Praca licencjacka
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Style-Shifting In Irish Popular Music: The Case Study of Niall Horan’s Spoken and Singing Accents

Autor
Limongi, Sara
Promotor
Konert-Panek, Monika
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Poniższa praca, pt. Zmiana stylu wypowiedzi w irlandzkiej muzyce popularnej na przykładzie akcentu w mowie i śpiewie Nialla Horana opisuje stosowanie innego akcentu w śpiewie a innego w mowie, uwzględniając irlandzką odmianę języka angielskiego w muzyce popularnej. Praca powołuje się na twórczość Nialla Horana, bazując na jego piosenkach, wywiadach i fragmentach z jego koncertu w Łodzi, 18 marca 2024 roku. Styl wokalny przyjęty przez artystę zauważalnie różni się od stylu mówionego twórcy. Praca miała na celu zbadać co kieruje zmianą, w oparciu o literaturę naukową z zakresu socjolingwistyki. Analiza zmian występujących między śpiewem a mową została wykonana metodą jakościową przy wydzieleniu konkretnych wyrazów do analizy wziętych z wywiadów i przyrównanych do ich użycia w śpiewie. Praca została podzielona na dwie części. Część teoretyczna obejmuje dwa pierwsze rozdziały. Pierwszy z nich stanowi przegląd literatury naukowej, prezentując podstawowe teorie odpowiedzialne za zmianę stylu wypowiedzi, natomiast drugi wprowadza w tematykę akcentu irlandzkiego, wydzielając jego najbardziej charakterystyczne cechy. Część praktyczna z kolei, czyli ostatni rozdział pracy, to analiza akcentu w mowie oraz śpiewie oraz porównanie różnic między nimi. Z powyższej analizy płyną różne wnioski, stanowiące wyjaśnienie zmiany stylu wypowiedzi, takie jak redukcja pewnych właściwości słów, by zwiększyć ich śpiewalność czy chęć zbliżenia się do większej grupy odbiorców.

Abstrakt (EN)

The following thesis Style Shifting In Irish Popular Music: The Case Study of Niall Horan’s Spoken and Singing Accents discusses the use of different accents in singing and in speech, taking into consideration Irish English in popular music. The paper refers to Niall Horan’s work, especially his songs, interviews, and excerpts from his concert in Łódź, on the 18th of March, 2024. The artist’s vocal style is noticeably different from his spoken one. The thesis aims to research the grounds of such change, basing the analysis on scientific literature from the sociolinguistic field. The qualitative method is used to analyse the discrepancies between singing and speaking. Certain words were isolated from the interviews and compared subsequently to the same words used in singing. The paper is divided into two parts. The theoretical part comprises the first two chapters. The first one provides a literature review presenting the main theories responsible for style shifting itself, whereas the second chapter introduces Irish English, focusing on its most important and pertinent features. The practical part — the last chapter — provides the analysis of the singing and spoken accents with the comparison of the changes occurring between them. Various conclusions, regarding the reasons behind the style shift, may be drawn from the research, among which the reduction of words’ qualities to make them more singable or the desire to appeal to a larger audience.

Słowa kluczowe PL
akcent
zmiana stylu wypowiedzi
akcent transatlantycki
irlandzka odmiana języka angielskiego
socjolingwistyka
muzyka popularna
Niall Horan
Inny tytuł
Zmiana stylu wypowiedzi w irlandzkiej muzyce popularnej na przykładzie akcentu w mowie i śpiewie Nialla Horana
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-07-02
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty