Licencja
Mobilność polskich studentów w ramach Programu Erasmus+ a rozwój umiejętności miękkich i perspektyw zawodowych
Abstrakt (PL)
W czasach globalizacji i postępu społecznego proces edukacji uległ znaczącej ewolucji. Bezpośrednie doświadczenia, zwłaszcza mobilność, zaczęły odgrywać kluczową rolę w procesie zdobywania wiedzy. Program Erasmus+, jako fundamentalna unijna inicjatywa wspierająca internacjonalizację edukacji wyższej, zaczęła oferować nowe perspektywy rozwoju akademickiego. Celem pracy jest wykazanie, że program Erasmus+ przyczynia się do wzrostu kompetencji społecznych i umiejętności miękkich wśród uczestników oraz poprawia ich przyszłe perspektywy zawodowe. W związku ze znikomą obecnością monografii poruszających niniejszą tematykę, analiza umiejscowiona została w dużym stopniu wśród raportów renomowanych instytucji, np. takich jak Komisja Europejska. W celu zbadania podobieństw i różnic występujących między badanymi zjawiskami zastosowano metodę porównawczą, analizy tekstu, a także instytucjonalną. W pracy omówiono takie procesy, jak: globalizacja i europeizacja w obszarze kształcenia i badań naukowych, umiędzynarodowienie i mobilność w przestrzeni edukacyjno-badawczej UE i świata, czy polityka edukacyjna na szczeblu unijnym i krajowym. Szczególną uwagę poświęcono Europejskiemu Obszarowi Szkolnictwa Wyższego oraz ewolucji programu Erasmus+. Studium przypadku sprawdzające wpływ inicjatywy na rozwój osobisty uczestników częściowo potwierdziło postawioną hipotezę, iż program Erasmus+ przyczynia się do wzmocnienia kompetencji zawodowych i umiejętności miękkich studentów. Badania własne umożliwiły sformułowanie rekomendacji pozwalających na poprawę funkcjonowania projektów związanych z mobilnością akademicką.
Abstrakt (EN)
In times of globalization and social progress, the education process has evolved significantly. Direct experience, especially mobility, has begun to play a key role in the process of acquiring knowledge. The Erasmus+ program, as a fundamental EU initiative supporting the internationalization of higher education, has begun to offer new prospects for academic development. This study aims to demonstrate that the Erasmus+ program contributes to the enhancement of social competencies and soft skills among participants, as well as improves their future career prospects. Given the limited presence of monographs on this topic, the analysis has largely been situated among reports from reputable institutions such as the European Commission. To examine similarities and differences between the phenomena under study, a comparative method, text analysis, and institutional analysis were employed. The paper discusses processes such as globalization and Europeanization in the fields of education and scientific research, internationalization and mobility in the educational research space of the EU and the world, as well as educational policy at the EU and national levels. Special attention is given to the European Higher Education Area and the evolution of the Erasmus+ program. A case study assessing the impact of the initiative on participants' personal development partially confirmed the hypothesis that the Erasmus+ program contributes to strengthening students' professional competencies and soft skills. The self-study made it possible to formulate recommendations to improve the functioning of academic mobility projects.