Licencja
A Study in the Shades of Scarlet: Colour Design in Adaptations of Arthur Conan Doyle’s A Study in Scarlet
Abstrakt (PL)
Zadaniem tekstu jest przedstawienie palet barw używanych w produkcji filmowej jako niezawodnych narzędzi do kreowania postaci a także kształtowania fabuły. Aby skutecznie się nimi posługiwać, potrzebna jest wiedza z zakresu teorii kolorów, a także ich symboliki. W celu dogłębnego wyjaśnienia wpływu wyboru barw w produkcji wizualnej przedstawione zostały przykłady z dwóch adaptacji ,,Studium w Szkarłacie” Arthura Conana Doyla. Analiza barw postaci Sherlocka Holmesa zarówno w adaptacji sowieckiej z 1979 roku, jak i wersji brytyjskiej z 2010 roku dowodzą, że istnieje tendencja do przypisywania postaciom konkretnych kolorów związanymi z aspektami ich charakteru. Co więcej, kontrastujące ze sobą palety barw mogą mieć wpływ na ukształtowanie interpretacji odbiorców oraz stworzenia u nich konkretnych oczekiwań wobec relacji między postaciami. W związku z tym osoby zajmujące się produkcją wizualną powinny poszerzać swoją wiedzę w obszarze teorii barw i ich symboliki, aby uniknąć niechcianych nieporozumień, a zarazem wspomóc własną twórczość za pomocą umiejętnie wybranej kolorystyki.
Abstrakt (EN)
The purpose of the text is to delineate motion picture colour palettes as reliable tools for creating screen characters as well as developing further plots. However, to use colour schemes effectively, one needs knowledge of colour theory and colour symbolism. For an in-depth explanation of how colour choices impact the visual interpretation of a motion picture, examples from two adaptations of Arthur Conan Doyle's A Study in Scarlet are provided. The colour analysis of Sherlock Holmes in both the 1979 Soviet adaptation and the 2010 British version proves that there is a tendency to assign specific hues associated with certain aspects of the personality of the characters. Moreover, contrasting colour palettes can influence the audience to interpret and create specific expectations for the relationship between the characters. Therefore, people involved in visual production should expand their knowledge in the area of colour theory and colour symbolism to avoid unwanted misunderstandings, and at the same time support their own creativity with the help of diligently formed colour schemes.