Licencja
Najpiękniejsze samobójstwo na świecie - obraz ludzkiego cierpienia we współczesnej fotografii dokumentalnej
Abstrakt (PL)
Celem pracy jest udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy fotografia dokumentalna banalizuje tematy cierpienia oraz śmierci. Praca opiera się na dwóch rozdziałach teoretycznych. Pierwszy z nich poświęcony jest ogólnym informacjom i uwagom dotyczącym fotografii dokumentalnej - jej genezie i rozwoju oraz roli, jaką pełni w kształtowaniu pamięci. Drugi rozdział skupiony jest głównie na estetyzacji motywu cierpienia oraz śmierci, ale porusza także wątki, dotyczące między innymi odwracania wzroku od dramatycznych sytuacji i obojętności odbiorców, którzy czują się przytłaczani takimi obrazami. Część badawcza polega na analizie treści dziesięciu wybranych fotografii post mortem i pre mortem, na podstawie poszczególnych elementów interpretacji zaproponowanych przez Piotra Sztompkę i Rolanda Barthes’a. Przeprowadzony proces badawczy powinien pomóc odpowiedzieć m.in. na pytania: czy zachowania reporterów są etyczne wobec rejestrowanych sytuacji? Czy intencje fotografa przejawiają się na zdjęciach? Czy estetyzacja wpływa na autentyczność ukazywanych wydarzeń? Czy fotografia obrazująca cudze cierpienie i śmierć może wywoływać pozytywne reakcje społeczne? W jaki sposób takie obrazy wykorzystywane i reinterpretowane są przez innych twórców?
Abstrakt (EN)
The purpose of the study is to answer the question of whether documentary photography trivializes the issues of suffering and death. The study is based on two theoretical chapters. The first is devoted to general information and comments on documentary photography - its origins and development, as well as the role it plays in shaping memory. The second chapter focuses mainly on the aestheticization of the motif of suffering and death, but also touches on themes including the averting of eyes from dramatic situations and the indifference of viewers who feel overwhelmed by such images. The research part consists of analyzing the content of ten selected post-mortem and pre-mortem photos, based on the various elements of interpretation proposed by Piotr Sztompka and Roland Barthes. The research process conducted should help answer questions such as: is the behavior of the reporters ethical in relation to the recorded situations? Are the photographer's intentions manifested in the pictures? Does aestheticization affect the authenticity of the events portrayed? Can photography depicting other people's suffering and death evoke positive social reactions? How are such images used and reinterpreted by other artists?