Licencja
Rozwój turystyki rowerowej w II Rzeczypospolitej w latach 1918-1939
Abstrakt (PL)
Głównym zagadnieniem niniejszej pracy było zbadanie rozwoju turystyki rowerowej w II Rzeczypospolitej w okresie międzywojennym ukazując go z różnej perspektywy. W związku z postawionym wyżej celem praca została podzielona na części, które poświęcono różnym zagadnieniom rozwoju turystyki kolarskiej w Polsce w latach 1918-1939. Ich treść dotyczy wpływu organizacji turystycznych, kolarskich, sportowych oraz społecznych na ewolucję wycieczkowego ruchu rowerowego, a także związku jego rozwoju (jak i czasami zastoju) z działaniem mediów oraz rynku konsumenckiego w kraju. Poruszona została rów nież kwestia przepisów rowerowych obowiązujących w dwudziestoleciu międzywojennym na terenie II Rzeczypospolitej oraz budowa infrastruktury kolarskiej (tj. ścieżek i miejsc po stojowych dla rowerów), które wpłynąć mogły na sposób podróżowania rowerem po kraju. Do zbadania zaprezentowanego wyżej problemu wykorzystano liczną i różnorodną bazę źródeł, pochodzących głównie z omawianego w pracy okresu, posiłkując się informa cjami uporządkowanymi przez innych badaczy w artykułach oraz monografiach. Wykorzy stywane zostały między innymi wspomnienia podróżników rowerowych zapisane w pamięt nikach oraz reportażach z wycieczek, artykuły z gazet, katalogi firm rowerowych, sprawoz dania oraz dokumenty organizacji turystycznych, kolarskich, sportowych i społecznych, do kumenty władz polskich, np. Ministerstwa Komunikacji, mapy, czy nawet filmy. Cennym źródłem okazały się być również fotografie, ulotki i afisze, które zostały licznie zamiesz czone w tej pracy. Metodą badawczą wykorzystaną w pracy była interpretacja i porównywanie wiado mości zdobytych w toku analizy wyżej wymienionych źródeł. Na podstawie przeprowadzonych badań autor pracy doszedł do wniosków, że tury styka rowerowa w Polsce okresu międzywojennego rozwijała się stale, ale wzrost zaintere sowania jej uprawianiem, a także próba lepszego zorganizowania, pojawiły się dopiero od połowy lat 30-tych XX wieku. Do głównych ograniczeń rozwoju rowerowego ruchu wy cieczkowego tego okresu należało: przykładanie większej uwagi do sportu kolarskiego (toro wego i szosowego), popularność innych gałęzi turystyki (m.in. turystyka piesza, kajakar stwo), stosunkowo mała jak na skalę europejską tego czasu liczba osób posiadających rower, a także ograniczone możliwości organizacyjne i finansowe stowarzyszeń i władz państwo wych, które mogły skutecznie wspierać turystów rowerowych w realizacji ich pasji. Tury styka rowerowa w II Rzeczpospolitej była na dobrej drodze, aby rozwinąć się w pełni, ale wybuch II wojny światowej przerwał ten proces.