Seksualność młodych ludzi w kontekście (poza)szkolnej edukacji seksualnej. Negocjowanie i rekonstrukcja scenariuszy kulturowych
Abstrakt (PL)
Celem pracy jest odsłonięcie pomijanych w dyskursie publicznym i ciągle zbyt rzadko analizowanych w dyskursie naukowym odczuć, doświadczeń i wizji młodych ludzi, dotyczących realizacji ich seksualności. Istotnym aspektem jest także poznanie z jakich źródeł czerpane są dostępne scenariusze i które z nich są afirmowane (przyjmowane), rekonstruowane (transformowane) i kontestowane (odrzucane). Ramami teoretycznymi pracy jest perspektywa skryptów seksualnych Williama Simona i Johna Gagnona. Zatem głównym celem podjętej analizy jest rozumiejące wyjaśnienie procesu społecznego negocjowania i konstruowania seksualności młodych ludzi oraz analiza wpływu, jaki na owe konstrukcje i negocjacje mają zajęcia wychowania do życia w rodzinie. Na podstawie dotychczasowych badań stworzony został ogólny zarys powszechności pewnych tendencji związanych z seksualnością wśród młodych ludzi. Na podstawie 38 wywiadów retrospektywnych przeprowadzonych z osobami w wieku 18-22 lat ukazano jak młodzi ludzie negocjowali swoją wiedzę o seksualności w oparciu o cztery główne agendy socjalizacji seksualnej: rodzinę, rówieśników, media i szkolne zajęcia wychowania do życia w rodzinie. Opisano z perspektywy czasu i ich doświadczeń jakie informacje uznają z ważne, wiarygodne i znaczące w konstruowaniu swojej seksualności. Nacisk został położony na dotarcie do sposobów rozumienia swojej seksualności w odniesieniu do wiedzy, którą posiedli rozmówcy. Szczegółowo opisany w pracy został także obraz edukacji seksualnej w Polsce.
Abstrakt (EN)
The goal of this thesis is to reveal young peoples’ feelings, experiences and visions of their sexuality, which are overlooked in the public discourse and are still too seldom analyzed in the scientific discourse. It was found important to know from which sources the available scenarios are derived and which of them are confirmed (accepted), reconstructed (transformed) and contested (rejected). The theoretical framework of the thesis is the perspective of sexual scripts by William Simon and John Gagnon. Thus, the main goal of the analysis is to understand and explain the process of negotiating and constructing young peoples’ sexuality and to analyze the impact that sexuality education in the Polish school system, in the form of “preparation for family life” classes, has on these constructions and negotiations. Based on previous studies, a general outline of certain sexuality-related trends among young people has been described. Based on 38 retrospective interviews conducted with people aged 18-22, it is presented how young people negotiated their knowledge about sexuality based on four major sexual socialization agendas: family, peers, media and school classes - preparation for family life. This was described from the perspective of their experience and information they considered important, credible and significant for the construction of their sexuality. Emphasis was placed on getting to the heart of their ways of understanding their sexuality with relation to their acquired knowledge. Lastly, the thesis paints a detailed picture of Polish sexuality education.