Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Realizacja interfejsów przestrzennych w środowisku miejskim w oparciu o typologie interfejsów stosowane w grach cyfrowych

Autor
Chełstowski, Robert
Promotor
Tafiłowski, Piotr
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Praca przedstawia typologię interfejsów w grach cyfrowych, status technologii AR, VR i MR, oraz obecne i potencjalne zastosowania ludycznych rozwiązań w inteligentnych miastach. W pierwszym rozdziale omówione zostaną założenia Palmera dotyczące rosnącego znaczenia interfejsów przestrzennych, a także koncept modeli mentalnych i pochodnych praw UX, które ułatwiają użytkownikom przyswajanie nowych technologii przez znajomość schematów interfejsów. Rozdział drugi definiuje interfejs, przedstawia typologię interfejsów stosowaną przez projektantów gier oraz akademickie podejście do tego zagadnienia. Na końcu omawia personalizację interfejsów w kontekście dostępności i popularne potrzeby w projektowaniu interfejsów. W trzecim rozdziale przedstawione zaś zostaną narzędzia i wzorce projektowe dla technologii VR, AR i MR oraz specyfika interakcji w przestrzeniach cyfrowych i odpowiadające im typy interfejsów. Czwarty rozdział porusza temat elementów ludycznych w przestrzeniach miejskich, przedstawiając koncepcję playful city i potencjalne wykorzystanie przestrzennych interfejsów w środowisku miejskim, proponując ewolucję smart city w kontekście przestrzennych interfejsów.

Abstrakt (EN)

The work presents a typology of interfaces in digital games, the status of AR, VR, and MR technologies, and the current and potential applications of playful solutions in smart cities. The first chapter discusses Palmer's assumptions regarding the growing importance of spatial interfaces, as well as the concept of mental models and derived UX laws that help users familiarize themselves with new technologies through known interface patterns. The second chapter defines the interface, presents the typology of interfaces used by game designers, and the academic approach to this issue. It concludes by discussing interface personalization in the context of accessibility and popular needs in interface design. The third chapter presents tools and design patterns for VR, AR, and MR technologies, as well as the specifics of interactions in digital spaces and their corresponding types of interfaces. The fourth chapter addresses the topic of playful elements in urban spaces, presenting the concept of the playful city and the potential use of spatial interfaces in the urban environment, proposing the evolution of the smart city in the context of spatial interfaces.

Słowa kluczowe PL
interfejs przestrzenny
interfejs diegetyczny
immersyjne doświadczenie
wirtualna rzeczywistość
rzeczywistość rozszerzona
rzeczywistość mieszana
gry cyfrowe
zabawowe miasto
inteligentne miasto
Inny tytuł
Implementation of spatial interfaces in urban environments based on interface types used in digital games
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-07-11
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty