Licencja
Realizacja interfejsów przestrzennych w środowisku miejskim w oparciu o typologie interfejsów stosowane w grach cyfrowych
Abstrakt (PL)
Praca przedstawia typologię interfejsów w grach cyfrowych, status technologii AR, VR i MR, oraz obecne i potencjalne zastosowania ludycznych rozwiązań w inteligentnych miastach. W pierwszym rozdziale omówione zostaną założenia Palmera dotyczące rosnącego znaczenia interfejsów przestrzennych, a także koncept modeli mentalnych i pochodnych praw UX, które ułatwiają użytkownikom przyswajanie nowych technologii przez znajomość schematów interfejsów. Rozdział drugi definiuje interfejs, przedstawia typologię interfejsów stosowaną przez projektantów gier oraz akademickie podejście do tego zagadnienia. Na końcu omawia personalizację interfejsów w kontekście dostępności i popularne potrzeby w projektowaniu interfejsów. W trzecim rozdziale przedstawione zaś zostaną narzędzia i wzorce projektowe dla technologii VR, AR i MR oraz specyfika interakcji w przestrzeniach cyfrowych i odpowiadające im typy interfejsów. Czwarty rozdział porusza temat elementów ludycznych w przestrzeniach miejskich, przedstawiając koncepcję playful city i potencjalne wykorzystanie przestrzennych interfejsów w środowisku miejskim, proponując ewolucję smart city w kontekście przestrzennych interfejsów.
Abstrakt (EN)
The work presents a typology of interfaces in digital games, the status of AR, VR, and MR technologies, and the current and potential applications of playful solutions in smart cities. The first chapter discusses Palmer's assumptions regarding the growing importance of spatial interfaces, as well as the concept of mental models and derived UX laws that help users familiarize themselves with new technologies through known interface patterns. The second chapter defines the interface, presents the typology of interfaces used by game designers, and the academic approach to this issue. It concludes by discussing interface personalization in the context of accessibility and popular needs in interface design. The third chapter presents tools and design patterns for VR, AR, and MR technologies, as well as the specifics of interactions in digital spaces and their corresponding types of interfaces. The fourth chapter addresses the topic of playful elements in urban spaces, presenting the concept of the playful city and the potential use of spatial interfaces in the urban environment, proposing the evolution of the smart city in the context of spatial interfaces.