Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Wizerunek brytyjskiej rodziny królewskiej w prasie polskiej w latach 1990–2023

Autor
Kordowska, Wiktoria
Promotor
Jas-Koziarkiewicz, Marta
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Problemem podejmowanym w pracy jest analiza wizerunku brytyjskiej rodziny królewskiej na łamach prasy polskiej w latach 1990–2023. Zainteresowanie mediów brytyjską rodziną królewską ma kilka przyczyn. Po pierwsze, wynika ono z popularności królowej Elżbiety II, także w Polsce. Po drugie, artykuły na temat jej dzieci pojawiały się równie często, zwłaszcza w latach 90. XX w., gdy obecny król Karol III rozwiódł się z księżną Dianą, a wydarzenie to przyciągnęło powszechną uwagę. Po trzecie, zainteresowaniu sprzyja ogłoszenie przez księcia Harry’ego rezygnacji z pełnienia oficjalnych funkcji w rodzinie królewskiej i przeprowadzka do USA. Celem pracy jest zatem zbadanie, jak przedstawiany jest wizerunek rodziny królewskiej w prasie polskiej w latach 1990–2023. Analizowano wybrane artykuły z takich tytułów prasowych, jak „Polityka”, „Gazeta Wyborcza” oraz „Rzeczpospolita”. Badania miały dostarczyć odpowiedzi na pytanie badawcze: Jak prezentowana jest brytyjska rodzina królewska w prasie polskiej? Wyniki analizy pozwalają na uznanie, że wizerunek rodziny królewskiej w prasie polskiej jest negatywny, choć ocena ta nie dotyczy wszystkich członków rodziny królewskiej. Sama rodzina prezentowana jest jako instytucja archaiczną i zbędną w systemie brytyjskim. Dodatkowo dostrzeżono, że brytyjska rodzina królewska traktowana jest jak celebryci. Nie stoi to w sprzeczności uznania jej za instytucję, mogąca w znaczący sposób wpływać na wizerunek Wielkiej Brytanii na arenie międzynarodowej.

Abstrakt (EN)

The subject undertaken in the thesis is the analysis of the image of the British royal family in the pages of the Polish press in the years 1990-2023.The media interest in the British Royal Family has several reasons. First, it stems from the popularity of Queen Elizabeth II, including in Poland. Second, articles on her children appeared just as frequently, especially in the 1990s, when the current King Charles III divorced Princess Diana, and the event attracted widespread attention. Third, interest has been fostered by Prince Harry's announcement that he is stepping down from official roles in the royal family and moving to the US. The purpose of the study, therefore, is to examine the image of the royal family between 1990 and 2023 in selected articles from such press titles as Polityka, Gazeta Wyborcza” and Rzeczpospolita. The research was to provide an answer to the research question research question: How is the British royal family presented in the Polish press? The results of analysis allow us to conclude that the image of the royal family in the Polish press is negative, although this assessment does not apply to all members of the royal family. The family is presented as an archaic and unnecessary institution in the British system. In addition, it is perceived that the British royal family is treated like celebrities. Not contradict the recognition of it as an institution, capable of significantly influencing the Britain's image in the international arena.

Słowa kluczowe PL
Dyplomacja
dyplomacja publiczna
wizerunek
nation branding
brytyjska rodzina królewska
Inny tytuł
The image of the british royal family in the polish press in 1990 -2023
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-12-17
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty