Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Brain underpinnings of the Theory of Mind in preschool children in the autism risk group (fNIRS study).

Autor
Yavuz, Melek
Promotor
Haman, Maciej
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD) to zaburzenia neurorozwojowe dotykające około 0,62% populacji. U osób z ASD (także u ich rodzeństwa) często upośledzone są zdolności z zakresu poznania społecznego, w szczególności teoria umysłu (ToM), czyli zdolność do przypisywania stanów psychicznych innym. Badania neuroobrazowe wskazują na takie obszary mózgu jak przyśrodkowa kora przedczołowa i styk skroniowo-ciemieniowy jako kluczowe dla ToM. W niniejszym badaniu wykorzystano funkcjonalną spektroskopię w bliskiej podczerwieni (fNIRS) do zbadania ToM u dzieci w wieku przedszkolnym zagrożonych ASD (typowo rozwijające się dzieci z rodzeństwem, u którego zdiagnozowano ASD). W badaniu z udziałem dzieci typowo rozwijających się (TD) oraz z grupy ryzyka ASD (GR) wykorzystano test fałszywych przekonań w wersji implicite. Stwierdzono znaczące różnice w reakcjach neuronalnych, przy czym grupa GR wykazywała większą aktywację w grzbietowo-bocznej korze przedczołowej i lewych obszarach skroniowych podczas testów związanych z fałszywymi przekonaniami. Wyniki te wskazują na to, że podczas testu fałszywych przekonań w wersji implicite dzieci z ryzykiem ASD wkładają w niego większy wysiłek kognitywny lub wykorzystują mechanizmy kompensacyjne.

Abstrakt (EN)

Autism Spectrum Disorder (ASD) is a neurodevelopmental condition affecting about 0.62% of the population. Social cognition, especially Theory of Mind (ToM), the ability to attribute mental states to others, is often impaired in individuals with ASD, as well as siblings of the individuals with ASD. Neuroimaging studies highlight brain regions like the medial prefrontal cortex and temporoparietal junction as key for ToM. This study used functional Near-Infrared Spectroscopy (fNIRS) to investigate ToM in preschool children at risk for ASD (typically developing children with a sibling who is diagnosed with ASD). The study focused on implicit false belief tasks, involving risk group (GR) and typically developing (TD) children. Significant differences in neural responses were found, with the GR group showing greater activation in the dorsolateral prefrontal cortex and left temporal regions during false belief tasks. These findings indicate that children at risk for ASD use more cognitive effort or utilize compensatory mechanisms during implicit false belief tasks.

Słowa kluczowe PL
kognitywistyka rozwoju
neuroobrazowanie
spektrum autyzmu
fNIRS
teoria umysłu
test fałszywych przekonań
Inny tytuł
Mózgowe podłoże Teorii Umysłu u dzieci przedszkolnych w grupie ryzyka autyzmu (badanie fNIRS).
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-07-26
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty