License
Ekshibicjonizm społeczny i emocjonalny w internecie – analiza zjawiska na podstawie aktywności członków grupy społecznościowej „Warszawskie Idiotki”
Abstract (PL)
Tematem pracy jest analiza zjawiska ekshibicjonizmu społecznego i emocjonalnego występującego w sieci, a dokładniej wśród członków wybranej grupy społecznościowej na Facebooku. Głównym celem poniższych rozważań jest charakterystyka omawianego problemu i zrozumienie motywacji osób uzewnętrzniających emocje w wirtualnej rzeczywistości. Pierwszy rozdział został poświęcony charakterystyce współczesnego społeczeństwa. Pojawił się w nim także wątek społecznego wpływu cyfrowych technologii na codzienność człowieka. Omówione zostały pojęcia, takie jak: cyberprzestrzeń, wirtualne społeczności, komunikacja online oraz media społecznościowe. W drugim rozdziale uwzględniono psychologiczny aspekt internetu. Wyjaśnione zostały zagadnienia związane z tożsamością człowieka oraz cyfrowym narcyzmem. Pozwoliło to na teoretyczne rozważania dotyczące współczesnej kultury obnażenia, której przejawem jest ekshibicjonizm społeczny i oversharing. Przedostatni rozdział nakreślił historię powstania analizowanej grupy społecznościowej wraz ze wskazaniem jej charakterystyki. Część badawcza poświęcona analizie członków omawianej społeczności i treści przez nich publikowanych umożliwiła rozwiązanie postawionej hipotezy. W celu badania wykorzystano ankietę w formie kwestionariusza online. Otrzymane dane wyjaśniły powody działań ludzi poszukujących pomocy w sieci. Poznano także opinię internautów na temat publikacji osobistych treści na forum. We wnioskach wskazano również korzyści płynące z uczestnictwa w wirtualnych społecznościach. Zwrócono uwagę na jakość i trwałość więzi zaistniałe wśród analizowanego grona osób. Przedstawiono również, jaką rolę w cyfrowym życiu człowieka odgrywa poczucie anonimowości.
Abstract (EN)
The subject of this work is the analysis of the phenomenon of social and emotional exhibitionism occurring online, more specifically, among members of a certain social networking group on Facebook. The main purpose of the following discussion is to characterize the problem and to understand the motivations of people who externalize their emotions in virtual reality. The first chapter was devoted to the characteristics of modern society. It also featured the subject of the social impact of digital technologies on people's everyday life. Terms such as cyberspace, virtual communities, online communication and social media were discussed. The second chapter included the psychological aspect of the Internet. Explained issues related to human identity and digital narcissism. This helped to reflect theoretically on the contemporary culture of exposure, the sign of which are social exhibitionism and oversharing. The penultimate chapter outlined the history of the formation of the analyzed community group, along with an indication of its features. The research part dedicated to the analysis of the members of the community in question and the content published by them made it possible to solve the hypothesis posed. The obtained data explained the reasons for the actions of people seeking help on the web. The opinion of Internet users on the publication of personal content on the forum was also explored. The final part discusses the benefits of participation in virtual communities. Close attention was paid to the quality and permanence of bonds that occurred among the analyzed group of people. The importance of human anonymity in the digital world was also highlighted.